ÄLVÄNGEN. Första butiken att öppna på Handelsplats Älvhem blir DollarStore.
Premiär sker onsdagen den 25 oktober.
– Vi ska ha de bästa priserna, det bästa sortimentet och den bästa servicen, säger butikschef Carolina Ridderskär.
Ett lågprisvaruhus med 9 000 artiklar. Det pågår en febril aktivitet för att få alla varor på plats inför onsdagens invigningsfest.
– Vi ligger i fas. Det känns fantastiskt roligt att få vara med från start och bygga upp den här butiken, säger Carolina Ridderskär.
DollarStore öppnade sitt första varuhus i Örnsköldsvik 1999. Företagets grundare Peter Ahlberg har därefter låtit spridit konceptet i landet.
– Detta blir den 62:a butiken som öppnar i Sverige. Inom den närmaste framtiden räknar DollarStore med att ha hundra butiker, säger Carolina.
Närmaste DollarStore finns i Borås, i övrigt är det ganska sparsamt med butiker i Västsverige.
– Läget här är perfekt och vi kommer se till att sätta Ale på kartan. Vi hoppas och tror att vi kan locka kunder från hela Göteborgsområdet, Trollhättan, Uddevalla och så vidare. Potentialen finns!
DollarStore erbjuder varor inom baddrum, verktyg, fritid, förvaring, heminredning, husgeråd, leksaker och hygien för att nämna några exempel.
– Butiksytan uppgår till drygt 3000 kvadratmeter. Vi är tolv personal som kommer att arbeta här, berättar Jonas Pettersson som tidigare tjänstgjort på DollarStore i Säffle.
– Vi vänder oss till folk i alla åldrar. En viktig målgrupp är barnfamiljer, men vi har även många pensionärer och ungdomar som kommer till oss, förklarar Emma Johansson som i likhet med Jonas kommer att serva kunderna i butiken.
Kan du berätta om DollarStores koncept?
– Vi har ett fast sortiment av kända varumärken med ett lågt pris varje dag. Vi jobbar inte med reavaror, däremot kan vi ta in tillfälliga partier. I samband med invigningen kommer vi att ha särskilda öppningserbjudanden.
– Utformningen av butikerna följer en röd tråd över hela landet, däremot kan storleken på desamma skilja sig lite grann från ort till ort. Våra butiker har breda gångar, handikappsanpassning är en självklarhet, plus att det ska vara lättnavigerat för kunderna med tydlig skyltning av de olika varugrupperna. Vi har som mål att vara den billigaste, roligaste och mest överraskande butiken du kan tänka dig, avslutar Carolina Ridderskär.