GAMLESTADEN. Tidigare låg fokus på att vinna fotbollsmatcher. Nu för tiden har Kenneth Gustafsson helt andra mål i livet. Surtebon är grundare till Wine Mechanics – Sveriges största vintillverkare.
Livet som fotbollsproffs och rollen som vd för Wine Mechanics skiljer sig åt i många avseenden. Det ena yrket ledde dock till det andra, hur konstigt det än kan låta.
– Det var när jag spelade i Malmö FF som intresset för vin föddes. Jag var med en lagkamrat på en konsert och han gillade rött vin. Det var en ny värld som öppnades för mig, berättar Kenneth.
Låt oss emellertid ta det från början. Kenneth Gustafsson växte upp i Bergsjön utan någon som helst kulinarisk bakgrund.
– Mamma och pappa var hederliga arbetare. Det var traditionell mat som gällde – köttbullar, torsk med äggsås och pannkakor. Det var inget vin på bordet heller. Om det serverades något starkt så var det öl, berättar Kenneth.
Fotbollen kom tidigt in i bilden och i Kortedala IF skördades stora framgångar under ungdomsåren.
– Vi hade en bra generation och en fantastiskt engagerad tränare i Janne Bjernfeldt. Vi vann allt utom Pojk-SM-finalen mot Malmö FF där det blev stryk med uddamålet.
Samtidigt som Kenneth firade triumfer med Kortedala IF representerade han också landslaget.
– Jag hade äran att få bli lagkapten när Kim Källström skadade sig.
Som 15-åring fanns möjligheten att bli proffs i Fulham, som då tränades av Kevin Keegan. Kenneth var över på Craven Cottage, men kände sig inte redo att flytta till de brittiska öarna. Istället blev det en flytt till Skåne och spel i nämnda MFF där han blev lagkompis med bland andra Zlatan Ibrahimovic och Markus Rosenberg. Efter att ha avancerat till Superettan 2000 blev det efterföljande säsong allsvensk premiär som 18-åring mot självaste IFK Göteborg.
– Det är ingen debut att tala högt om. Det blev stryk med hela 6-0.
Karriären fortsatte senare i Trelleborgs FF och livet som professionell fotbollsspelare tog Kenneth Gustafsson till de högsta ligorna i Norge, Island och Finland.
– Jag skulle egentligen ha slutat med fotbollen när Gunnilse IS hörde av sig inför 2010. Okej om ni betalar en sommelierutbildning så kommer jag. Det blev vår deal!
Vid den här tidpunkten hade Kenneth fördjupat sina kunskaper om vin. Han och en kompis hade ägnat sig åt lite hobbyimport.
– Det var en bra erfarenhet. Man fick lära sig om hur logistiken fungerar, lager, bokföring och så vidare.
I ungefär samma veva som Kenneth avslutade sitt fotbollsspelande i Gunnilse IS 2011, så träffade han en person som skulle bygga ett nytt hotell i Göteborg. En viss Petter Stordalen låg bakom satsningen och hotellet som åsyftades var Posthotellet.
– De skulle ha viner från USA. Uppgiften blev att scouta viner till Posthotellet. De köpte in allt. Det blev ett genombrott.
– I januari 2012 blev vi en av huvudleverantörerna till Posthotellet och ryktet spred sig till andra hotell och restauranger. Vi blev en nichad leverantör av goda viner från Oregon.
Efter att ha tagit del av USA:s urbana vinerier, där tillverkning, produktion och upplevelse flyter ihop, så bestämde sig Kenneth Gustafsson för att ta med idén hem till Sverige.
– Året var 2016 när jag sade till min kompanjon Magnus Holmgren att vi skulle bygga Göteborgs första urbana vineri. Vi hittade den här delen av Gamlestaden med Slakthusets hundra år gamla historia av matproduktion.
Renoveringen av lokalerna tog sin början våren 2017 och i april 2018 öppnades dörrarna till Wine Mechanics som är en kombinerad restaurang och vineri.
– Restaurangen blir ett skyltfönster för vår produktion som sker i samma lokal som där gästerna sitter. Vi har faktiskt haft 50 000 unika besökare sedan vi öppnade. Från Ale har vi en hel del gäster. Det är smidigt att ta tåget till Gamlestaden, sedan ligger vineriet bara tre minuters promenad från stationen.
Hur har coronapandemin påverkat verksamheten?
– Det gångna året har varit lika delar surt som sött. På minuskontot finns naturligtvis krogdelen, däremot har försäljningen av vin till Systembolaget ökat markant. Vi exporterar även vin till Japan, Sydkorea och Norge.
Fjolåret innebar en försäljning av 35 000 flaskor och nästa mål blir att i det närmaste fördubbla den siffran.
– En tanke jag umgås med är också att öppna en satellitbar någonstans.
För den som vill bli ägare till ett eget vin (rött eller vitt) är det möjligt. Sedan en tid tillbaka erbjuds företagare eller privatpersoner att få köpa in sig på ett ekfat.
– Vi har fått en bra respons och vi har en del alebor som nappat på konceptet. Det börjar med en skördefest på hösten och sedan bjuder vi in till ytterligare några tillfällen under året. Som avslutning får man vara med och buteljera sitt vin. Varje andel genererar 24 flaskor och för den som vill ha sin egen etikett går det att lösa, avslutar Kenneth Gustafsson.
Ålder: Fyller 39 i augusti.
Bor: Surte.
Familj: Fru Ulrika, döttrarna Adele 9 år, Lily 7 år och nyfödde sonen Bill.
Fritid: Familjen, resor, restaurangbesök.
Ett måste i kylskåpet: Ost och vin.
Lyssnar på: Dokumentärer när jag åker bil.
Ser på tv: Serier.
Motto i livet: ”Lev nu dö sen”.