ÄLVÄNGEN. Varje år i november uppmärksammas barnboksveckan på skolor och bibliotek runt om i landet. På Kronaskolan märktes det genom en rad olika aktiviteter för eleverna.
– Vi märker att läskunskaperna sjunker överallt, säger Anna Eriksson, lärare på Kronaskolan.
Syftet med veckan är att lyfta fram barnböckernas betydelse samt att väcka barnens intresse för läsning. Under förra veckan erbjöds Kronaskolans elever i Älvängen en rad olika aktiviteter kopplade till läsning.
Bland annat arrangerade lärarna en ”läsmob” där de under en rast placerade ut sig på skolgården och började läsa högt ur böcker. Tanken var att se om barnen lockades till att sitta med och lyssna, vilket de gjorde.
– Vi lärare valde varsin favoritbarnbok och så skulle vi se om barnen uppmärksammade det. Det tycker jag verkligen att de gjorde, det var jätteroligt!, säger Anna Eriksson, lågstadielärare och initiativtagare.
– Vi märker att läskunskaperna sjunker överallt. Det är ganska mycket forskning som visar att föräldrar läser allt mindre hemma för sina barn. Då blir det ännu viktigare att vi i skolan ger barnen det.
Hon förklarar att målet är att läsningen inte ska kännas som ett måste, utan implementeras på ett mer lättsamt och frivilligt sätt i vardagen.
– Det måste göras lustfyllt så att läsning inte bara blir ett måste. Det kan vara att fråga ett barn vad som står på en skylt eller liknande, säger Anna.
Hennes elever går i årskurs 2 och har både lyssnat på ljudböcker av klassiker från Astrid Lindgren till att lära sig om olika författare. Hon berättar att elevernas intresse är stort.
– Varje år släpps det ungefär 200 böcker av barnlitteratur i Sverige och det vill vi att barnen ska få ta del av. Har man ingen läskunskap när man kommer upp till mellanstadiet så tar man inte till sig kunskapen. Vi måste helt enkelt få barnen att tycka att det är kul att lära sig läsa.