NÖDINGE. Lindex har funnits på Ale Torg sedan 1999. Nu är butiken i Nödinge för första gången nominerad till ”Årets butik”. På tisdag presenteras vinnaren.
Varje år, bortsett från pandemiperioden, har Lindex sett till att kora ”Årets butik” i de olika länder där kedjan har butiker. För två år sedan gick priset till enheten i Kongahälla Center.
– Det gäller att uppfylla ett antal nyckeltal och sedan komma med en egen motivering till varför man borde erhålla utnämningen, förklarar Ninni Löfstedt, som är butikschef för affären på båda sidor Göta älv – Nödinge och Kungälv.
Ninni har varit Lindex trogen sedan 1987. Butiken i Nödinge har hon ansvarat för i två olika perioder.
– Jag kom hit 2017 och var här i fem år. I april 2023 kom jag tillbaka, samtidigt som jag fick Kongahälla Center under mina vingar.
Anledningen till att Ale Torg är en av de nio finalisterna?
– Handelsmässigt var 2024 ett tufft år, men vi var på tå och butiken höll trots allt jämna steg med året innan. Det var inte lika skakigt som på en del andra platser.
Hur har ni upplevt åren efter öppningen av Kongahälla Center och framförallt tiden efter pandemin?
– När KC öppnade så tappade vi i försäljning ganska markant. Fördelen för oss under pandemin var vår placering med egen ingång. Vi såg en annan rörelse här. På senare år har kunderna hittat tillbaka i allt större utsträckning och det bidrar naturligtvis till att vi är nominerade till ”Årets butik”, säger Ninni Löfstedt.
Vad är det som kunderna uppskattar mest med Lindex Ale Torg?
– Det är den familjära stämningen. Vi har väldigt många stammisar, en del kunder besöker oss flera gånger i veckan. Då är det också viktigt att de möts av oss på samma positiva sätt vid varje enskilt tillfälle.
Vilken är er primära målgrupp?
– Alla som gillar mode, från nyfödda upp till pensionärer. Faktum är att vi täcker in samtliga åldersgrupper. När vi tittar på de segment som säljer bäst i Ale så är det barn och dam. I Kungälv säljer vi mest dam- och underkläder.
Vad är den största utmaningen med att driva en fysisk butik?
– Just nu vill jag påstå att det är det ekonomiska läget, folk håller i sina pengar på ett annat sätt än tidigare.
Trots att februari räknas som en vintermånad så har våren flyttat in i butiken. Annica Pedersen är visuellt ansvarig och vet vad som är på modet.
– Det som är stort är jeans – denim i alla möjliga färger och former. Du kan ha byxa, kjol och överdel i olika tvättar.
Vilka färger gäller?
– Skarpt ärtgrön, rosa och gult. Det är även en hel del ljusblått.
Av vårplaggen, vad efterfrågas mest?
– Långa jeansskjortor och koftor.
Återstår att se om Lindex Ale Torg går hela vägen och får fira med champagne i nästa vecka. Hur som helst ser säljarna det som en ära att vara nominerade.
– Det är ett bevis för att vi är framåtlutade och hungriga. Vi gör vårt bästa för att aleborna ska ha en så bra Lindex-butik det bara går, avslutar Ninni Löfstedt.