Till antalet är de endast tre och finns belägna i Älvängen, Nödinge och Surte. Mikael Berglund (M), kommunstyrelsens ordförande, är tydlig med att han hade välkomnat fler laddstationer i kommunen. Gärna i anknytning till handelsplatser för att gynna företagen.
– Trots allt så är ju tre ganska lite, det är klart att jag hade välkomnat ifall det kom fler laddningsmöjligheter. Sedan ska man komma ihåg att många elbilsägare också installerar egna laddningsmöjligheter hemma. Stationerna används i första hand inte av våra kommuninvånare utan av personer som passerar genom eller till vår kommun, säger Mikael Berglund (M).
Han menar att det i första hand inte är en kommunal angelägenhet utan att ansvaret för att etablera fler laddningsstationer till största del ligger på marknaden – och från marknadens sida har intresset hittills varit svalt.
Däremot har Ale kommun som arbetsgivare upp emot 2500 anställda. Bland dessa pendlar en del in till kommunen för arbete och Alekuriren har varit i kontakt med några som vittnar om svårigheten att ta sig till jobbet med elbil – då den måste laddas innan hemresa.
Har kommunen något ansvar där som arbetsgivare?
– Vi kan inte ge några anställda den formen av förmån, för då behöver vi hantera all vår personal på motsvarande sätt. Då får vi subventionera andra färdmedel också. Kollektivtrafiken är ju inget dåligt alternativ miljömässigt exempelvis, säger Mikael och förklarar att det inte är helt enkelt att göra den typen av satsningar.
Med det sagt ser ändå kommunstyrelsens ordförande fler stationer som en logisk utveckling i framtiden.
– Absolut, jag ser ett stort mervärde i att ha fler laddstationer i kommunen. Men jag är väldigt försiktig i att se att vi ska använda våra invånares skattemedel till det och jag är inte ens säker på att vi kan.