ALAFORS. Sverigedemokraterna vill slopa modersmålsundervisningen i kommunen. Det har fått läraren och politikern Stefan Hagman (S) att reagera.
– Politiska beslut och förslag måste bygga på kunskap – inte på vad man tror, säger han.
I över 15 år har Stefan Hagman varit lärare och hans arbetsplats är Komvux i Alafors. Där lär han ut svenska som andraspråk.
– Det är fantastiskt att få träffa de här människorna och se dem utvecklas. Att få sätta ett godkänt när terminen är över är underbart. Jag brukar säga att lära sig det svenska språket för de här människorna är som att ta sig från Alafors till Göteborg. Några kommer att springa dit, några kommer att gå, andra tar rullatorn – men alla når fram förr eller senare, säger han.
När Sverigedemokraterna presenterade sitt budgetförslag stack särskilt en punkt ut jämfört med de andra. SD föreslog slopad modersmålsundervisning, vilket skulle innebära att 8,5 miljoner kronor kan omdisponeras i Utbildningsnämnden.
– Vi föreslår att Ale ansöker hos regeringen om att bli en försökskommun med slopad modersmålsundervisning. Vi vill ha ett större fokus på det svenska språket för att underlätta anpassningen till vår kultur, har partiets gruppledare Robert Jansson tidigare sagt till lokaltidningen.
Läs också: SD vill slopa modersmålsundervisningen
Förslaget har fått Stefan Hagman att reagera. Under förra måndagens kommunfullmäktige ställde han sig i talarstolen och gav sin syn på saken.
– Jag kände att jag var tvungen att gå upp och säga något. När någon lägger ett förslag som går emot allt som jag har lärt mig och vad forskningen säger måste jag reagera. Politiska beslut och förslag måste bygga på kunskap – inte på vad man tror. Då är man illa ute. Det finns väldigt mycket forskning som visar raka motsatsen och modersmålsundervisning är ingen lokal fråga, utan inskrivet i läroplanen, säger Stefan Hagman några dagar efter fullmäktige.
Hagman hänvisar till olika forskningsresultat som visar att modersmålsundervisning är viktig för flerspråkiga elever. Bland annat har Skolverket gjort en undersökning med elever som har deltagit i modersmålsundervisning i somaliska. Resultatet visade att det fanns ett positivt statistiskt samband mellan elevernas läsförståelse på somaliska och deras betyg i ämnena modersmål, svenska som andraspråk och matematik.
– Hävda att människor som kommer från andra länder lär sig svenska fortare om man plockar bort modersmålsundervisningen stämmer inte. Så enkelt är det inte. Genom att få bättre kunskap i sitt modersmål kan man fortare lära sig ett annat språk. Du har dessutom lättare att lära dig andra ämnen i skolan, vilket leder till ökat självförtroende och att man utvecklas som människa, säger Stefan Hagman och fortsätter:
– Om man tar bort modersmålsundervisningen gör man det svårare för människor att integreras i samhället. Det är självklart viktigt att människor med utländsk bakgrund lär sig det svenska språket och för det krävs att de även har goda kunskaper i sitt modersmål. Därför ska man inte ta bort den möjligheten.