NOL. Ett hälsosammare alternativ till vårt traditionella fredagsmys och lördagsgodis.
McLloyd´s saluför glutenfritt och ekologiskt snacks.
– Vi har försäljningsrätten i Skandinavien, förklarar ägaren Christer Oscarsson.
I en industrilokal i Nol har McLLOYD´s sin hemvist. Företaget etablerade sig här i juli 2015.
– Logistiskt sett med transporter och så vidare så är Ale den perfekta platsen för vår del. Vi fick ett fantastiskt bra bemötande med näringslivschef Pia Areblad i spetsen, säger Christer Oscarsson.
Tillverkningen av de ekologiska produkterna sker för närvarande i en fabrik i Slovakien. Tanken är emellertid att etablera en produktionsanläggning även i Nol.
– De Slovakiska ägarna är med oss. Det skulle i så fall innebära att vi skulle överta produktionen för den Skandinaviska marknaden från anläggningen i Nol. Det i sin tur skulle innebära en del nya arbetstillfällen och samtidigt ge oss möjlighet att använda oss av närproducerade råvaror, poängterar Christer Oscarsson.
McLLOYD´s lanserar sitt ekologiska snacks via sitt eget varumärke – Bara Ekologiskt med Kravmärkta ingredienser.
– Då dagens konsumenter blir mer och mer medvetna, står sig dessa produkter i konkurrensen på snacksmarknaden som ett mer hälsosamt alternativ. Alla produkter kommer från ekologiskt certifierade ingredienser och är helt fria från kemiska tillsatser, säger Oscarsson och fortsätter:
– Vi har reducerat mängden fett med 35-60%, dessutom har vårt snacks låga värden av transfetter och kolesterol. Noterbart är också att vi använder endast ekologisk solrosolja i produktionen.
För att nå ut med sitt ekologiska snacks på bredare front kommer McLLOYD´s erbjuda föreningar och företag att sätta sin logotype på produkterna.
– De köper snackset direkt från oss. Detta är inte vår huvudverksamhet, det är bara något vi kom upp med som en idé för att kunna göra något för det lokala föreningslivet och även som en smart grej för Aleföretagen, att kunna använda i sin marknadsföring som en riktigt kul grej. Detta gör vi utan att lägga på kostnader som tillkommer i processen. Syftet är att sätta Ales förenings- och företagsliv på kartan. Detta är vårt sätt att sponsra våra lokala verksamheter. Det är möjligt att vi expanderar vidare på detta, men vår främsta marknad är dagligvaruhandeln, HoReCa och liknande, säger Christer Oscarsson.
– Alla gillar vi snacks och att kunna äta det utan dåligt samvete måste kännas bra. Det blir en vinn-vinn-situation där föreningar ges möjlighet att tjäna en extra slant till klubbkassan, avslutar Christer Oscarsson.