NÖDINGE. Miljöpartiet vill storsatsa på kollektivtrafiken. Det mesta av finansieringen ska ske med statens pengar. Med ett Sverigekort ska du kunna resa obegränsat med kollektivtrafiken var du än befinner dig.
Budskapen var hur tydliga som helst när Miljöpartiets båda språkrör Amanda Lind och Daniel Helldén gästade Ale Torg för första gången. Det gjorde det i samband med en kampanj för en utökad och förbättrad kollektivtrafik.
– Vi måste få fart på omställningen. Fler måste byta bränsle och fler ska kunna välja kollektivtrafiken. Därför vill vi skicka in mer pengar till regionala satsningar, staten måste ta sitt ansvar, säger Amanda Lind.
Miljöpartiet vill se ett mål på nationell nivå om fördubblat användande av kollektivtrafiken. Daniel Helldén berättar om Sverigekortet som partiet vill införa.
– Idag är det alldeles för dyrt och krångligt att åka med kollektivtrafiken. Vi vill att du ska kunna åka på en och samma biljett på all regional och lokal kollektivtrafik i hela landet. Sverigekortet ska kosta 249 kronor för unga, pensionärer och studenter. Vuxna får betala 499 kronor i månaden, säger han.
Hur ska det kunna finansieras?
– Vi har beräknat att det skulle kosta staten 10 miljarder kronor, men effekterna skulle vara otroligt positiva, svarar Helldén.
I Tyskland har ett liknande kort införts med ett positivt utfall.
– De har lyckats få fler att välja kollektivtrafiken, vilket har minskat biltrafiken i städerna. Det är så många vinn-vinn-effekter, menar Amanda Lind.
Vidare föreslår Miljöpartiet att arbetsgivaren ska kunna erbjuda kort med kollektivtrafiken som inte ska förmånsbeskattas.
– Vi vill att du ska kunna få månadskort via jobbet, utan att behöva skatta för det. Vi vill också göra om reseavdraget på deklarationen så det gynnar pendling med kollektivtrafik, säger Amanda Lind.
Miljöpartiets språkrör följer spänt utvecklingen av Västtrafiks autonoma bussar. Självkörande bussar skulle innebära sänkta kostnader och ska testas under året på sträckan mellan centralstationen och Liseberg.
– Det verkar väldigt spännande. Chaufförerna är en stor del av kostnaderna i kollektivtrafiken, så självkörande bussar skulle definitivt kunna vara en del av kollektivtrafikens utveckling, avslutar Daniel Helldén.