SURTE. Fram till 2035 ska Göteborgsregionen skapa 120 000 nya jobb. En utopi? Nejdå, hälften är redan på plats bekräftar Henrik Einarsson, etableringsansvarig hos BRG. – Visst har vi tappat lite fart sista året, men fram till dess har vi överträffat alla förväntningar, säger han.
Ale Näringslivsforum med representanter från kommunens företagsorganisationer var inbjudna till årets sista lunchmöte i Surte kraftstation. Business Region Göteborgs etableringsansvarige, Henrik Einarsson var föredragande och den svaga konjunkturen till trots kunde han visa starka siffror.
– Även om vi kan se att industri- och exportmarknaden har tappat i höst så har Göteborgsregionen varit tämligen förskonat. Vår tillväxt under åren 2009-2022 har varit 72% att jämföra med Stockholm 43% och EMU 17%, säger han.
Framgången är ingen slump, utan var väntad. 2016 antogs en strategi för att skapa 120 000 nya jobb fram till 2035.
– Vi kan nu konstatera att 65 000 redan är i hamn, visst har vi tappat lite fart sista året, men fram till dess har vi överträffat alla förväntningar. Dessutom ser det ljust ut framåt. Näringslivet investerar och satsar stor i regionen. Novos batterifabrik i Torslanda omfattar 6000 nya jobb, Volvos batterifabrik i Mariestad 3000 och Polestar bygger ett utvecklings- och designcenter i Göteborg för 2500 anställda. Jobben är på väg, säger Henrik Einarsson.
Att näringslivet tror på Göteborgsregionen visas också av hur satsningarna ser ut inom forskning och utveckling. 2023 satsades 59 miljarder i GR, jämför med 49,2 i Stockholm och bara 16,8 miljarder i Skåne.
– Jag vill tro att vårt målmedvetna arbete kring Göteborgs attraktionskraft har burit frukt. Vi har stöttat med talangattraktion för att underlätta rekrytering av kompetens, företagslots, analyser, infrastruktur och mark för etablering. Det gör att vi idag har lyckats locka en imponerad bredd av branscher till Göteborgsregionen. Vi har starka företagsnamn inom till exempel fordon, avancerad industri, transport, stadsutveckling, mode samt IKT och rymd. Det är en häftig utveckling. Att företagen satsar inom just forskning och utveckling visar att de också tror att GR är rätt plats framöver, avslutar Henrik Einarsson.