ALE. Av resenärerna i Ale var 98 procent nöjda med sin senaste resa under 2017. Det visar undersökningar som genomförts ombord på bussarna, där resenärer svarar på frågor kring resvanor, kvalitet och service.
De kontinuerliga undersökningar som Intermetra genomför på uppdrag av Västtrafik bygger på intervjuer med drygt 600 bussresenärer i Ale. Av frågorna som ställs i undersökningen får förarrelaterade frågor och tryggheten ombord högst betyg. Resultatet visar en positiv trend och nöjdheten med senaste resan i Ale har ökat från 95 till 98 procent jämfört med föregående år, och 94 procent av resenärerna i Ale upplever att förarna kör lugnt och smidigt, vilket också är en ökning. Det är 99 procent som upplever att det känns tryggt ombord.
– Detta är ett fantastiskt resultat och ett kvitto på att våra kunder uppskattar vår trafik, säger Bengt Svensson, trafikchef på Nobina som ansvarar för linjetrafiken i Ale åt Västtrafik.
Det stabila resultatet på 98 procents kundnöjdhet i Ale kan bero på olika saker. En av förklaringarna till resenärernas goda omdömen kan vara Nobinas satsning på ”Den gröna resan” som går ut på att mjukare, mer planerad och ekonomisk körning ska bidra till mindre miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet. Resenärerna får dessutom en bekvämare resa samtidigt som förarnas arbetsmiljö förbättras.
– Allt fler av våra förare kör grönt och det ser vi nu positiva effekter av. Nu ligger utmaningen främst i att behålla den höga nivån så resenärerna fortsätter att vara nöjda att åka med oss, avslutar Bengt Svensson trafikchef på Nobina.