Ahlafors Ljusa har funnits med sedan starten 1996. Nu kände bryggeriets eldsjälar att man ville ta fram ett mer modernt lageröl.
– Jag började experimentera i våras och tog fram några olika smakprover till styrelsen. Den här brygden föll dem i smaken, berättar Jarrad Harrington.
Aotearoa betyder Nya Zeeland på maoriska, därav namnet på Ahlafors Bryggeriers senaste tillskott.
– Kännetecknande för ett modernt lageröl att man hämtar humle från andra länder än i Europa, som i det här fallet är Nya Zeeland. Jämfört med Ahlafors Ljusa är detta ett mer humlearomatiskt öl, mer en APA än en traditionell lager skulle jag vilja påstå.
Alkoholhalten är 5,0% och för att smakerna ska komma till sin rätt bör ölet serveras i en temperatur av 8-10 grader. Volymen är 33 centiliter, den flasktyp som inom kort blir standard för Ahlafors Bryggeriers samtliga produkter vad det gäller öl och cider.
– Responsen vi fått på Ahlafors Aotearoa är odelat positiv och försäljningen på Systembolaget i Nödinge har rivstartat. Den finns också i hyllan på Systembolaget i Kungälv och i Bäckebol, förklarar Christer ”Cralle” Sundberg som också låter förkunna att ett nytt julöl är på gång.
– Förra året lanserade vi Ahle Winter in Ale. Det uppfattades emellertid inte som ett julöl hos konsumenterna. Med ett nytt recept återkommer vi med vårt julöl i december.
Några andra nyheter på gång?
– Under första halvan av 2019 ska vi släppa ytterligare en cidersort, men vad det blir för typ av smak är för tidigt att spekulera om, avslutar Christer Sundberg.