Intresset för att framställa öl föddes under gymnasieåren. Robert Lundblad pluggade tekniskt gymnasium med kemiinriktning.
– Min bror och jag började brygga öl lite grann på skoj. Allt eftersom blev jag mer och mer nyfiken på själva processen. Youtube och Internet var inte utvecklat på den tiden så det blev till att läsa böcker. Jag slukade all litteratur som jag kom över och testade mig fram, berättar Robert.
Passionen för öl blev inte mindre när han på 90-talet bodde i England och upplevde kulturen där.
– Ölbryggningen blev sedan en mer avancerad hobby och jag avsatte en särskild del i bostaden.
Det blev ännu en tripp till de brittiska öarna då Robert och hustrun Marie bosatte sig på Irland under ett år för att få utlopp för sitt musicerande.
– Det är irländsk folkmusik som gäller och det är som bekant tajt ihopkopplat med ölkulturen.
Väl hemma från Irland hade ölintresset fått sig ytterligare en skjuts framåt och efter påtryckningar från kompisar så beslutade sig Robert och Marie att ta framställandet av öl ett steg längre. 2018 grundade de En Aleigen Brewery.
– Vi har drivit verksamheten parallellt med våra ordinarie arbeten, jag som sjuksköterska på och min fru som arbetar inom skolan.
Pandemin innebar extra utmaningar för microbryggeriet och efter sommaren var man beredda att kasta in handduken.
– Då hörde Jerker Dahlgren från Ahlafors Bryggerier av sig. Han tyckte att vi skulle flytta våra grejer till Alafors istället. Därefter tog diskussionen en ny vända när Jarrad skulle sluta och de frågade om jag var beredd att ta över rodret. Sagt och gjort. Den 1 februari gjorde jag min första arbetsdag här, berättar Robert Lundblad och fortsätter:
– Nu har vi flyttat över En Aleigen Brewerys produktion till Ahlafors fabriker och det innebär att varumärket lever vidare.
Ditt första intryck av Ahlafors Bryggerier?
– Att det är ett trevligt och engagerat gäng som driver verksamheten framåt, atmosfären är fin. Det jag kan tycka är att det behövs lite modernare profilering av bryggeriet, vi behöver uppdatera oss till 2023.
– Jag vill bidra till en ökad experimentlusta. Ambitionen bör inte vara att ha en skara statiska produkter utan snare flera nyheter som attraherar köparna. Jag hävdar att Ahlafors Bryggerier har att starkt varumärke som har hängt med länge, det gäller att spinna vidare på det. Du köper inte bara en produkt utan även varumärket.
Vilken ölstil ligger i tiden?
– IPA är det som säljer bäst, det är dagens ”stora stark” för de nydanade ölentusiasterna.
När lanseras nästa nyhet från Ahlafors Bryggerier?
– Förhoppningsvis inom ett par veckor och det är på restaurangsidan. Vi har tagit fram ett öl i samarbete mellan En Aleigen Brewerys och Ahlafors Bryggerier. Nästa lansering sker i juni, avslutar Robert Lundblad.