ALE. Resenärerna är tillbaka i kollektivtrafiken, men i rusningstider riskerar det att bli trångt. Västtrafiks nya tåg ska erbjuda fler platser och fler avgångar – men leveransen dröjer.
Korta pendeltåg riskerar att göra det trångt för resenärerna i morgontrafiken. I rusningstider räcker inte alltid sittplatserna till och det dröjer innan nya tåg är på plats, vilket även SVT Väst tidigare rapporterat om.
– Vi följer resandet löpande och försöker dimensionera fordonen efter resandet. Sedan är det trångt på några turer vilket är svårt att undvika in mot Göteborg på morgonen, säger Pontus Gunnäs, biträdande affärschef tåg på Västtrafik.
Under pandemin minskade pendlandet drastiskt men nu verkar resenärerna hittat tillbaka till kollektivtrafiken.
– Det här är ett kvitto på det. Det har kommit tillbaka starkt på Alependeln, vilket i grund och botten såklart är jättekul. Men nu har man en annan syn och respekt för trängsel, vilket påverkar reseupplevelsen negativt, berättar Pontus.
Han berättar att det finns en grundplan för hur fordonen ska användas på bästa sätt och där de behövs som mest, men även att återgången efter pandemin har skapat nya resemönster.
– Hamnar vi i ett läge där alla vill resa vid samma tidpunkt så vill vi ju styra det så att det inte blir trångt förrän man är nära Göteborg och det rör sig om korta sträckor. Det är så vi prioriterar, förklarar han och fortsätter:
– Så ofta är det inte trångt hela vägen från Älvängen, utan det kan börja bli trångt när man exempelvis närmar sig Bohus eller Surte.
Å andra sidan är tåget ofta näst intill tomt när det sedan vänder tillbaka.
– I Västra Götaland är det en kraftig inpendling till Göteborg på morgonen vilket gör att det är korta perioder in mot Göteborg med många resenärer och så kör man näst intill tomma avgångar tillbaka. Då handlar det om att hushålla med samhällets resurser och hitta avvägningen med vad som är en rimlig nivå i kollektivtrafiken.
Ett beslut om att köpa in nya tåg fattades för flera år sedan, men pandemin har försenat leveransen.
– De första skulle leveras ungefär vid den här tidpunkten, men under pandemin blev det svårt med att få tillgång till rätt kompetens och material. Det försenade projektet.
De 45 nya pendeltågen som Västtrafik beställt kommer att vara utrustade med betydligt fler sittplatser, men lär inte vara på plats det närmsta året.
– Nästa år tror vi att de första tågen levereras, men de kommer nog vara i trafik först under 2024. Därefter har vi en väldigt hög leveranstakt, där det kommer upp mot två tåg i månaden.
De nya tågen har som funktion att dels ersätta en del gamla tåg som har gjort sitt, men annars är tanken just att utöka kapaciteten.
– Sedan har vi även målsättningen att utöka trafiken och att de kommande åren öka fordonsflottan numerärt. Så det handlar inte bara om fler sittplatser utan även om fler fordon för att kunna köra fler turer.