SURTE. En milstolpe för Beerium Kraftölsbryggeri.
Den 1 mars lanserades microbryggeriet sitt första öl på Systembolaget i Nödinge.
– Fler är på gång, hälsar Marcello Milli, en av delägarna.
Företaget såg dagens ljus i slutet av 2017 och på Sveriges nationaldag 2018 hade man bryggt sin första batch.
– Då var visionen att vi skulle kunna gå in på Systembolaget och köpa vårt eget öl. När ISWID släpptes hade drömmen gått i uppfyllelse, säger Fredrik Reinholdsson.
Mottagandet från kunderna blev överväldigande – ölet sålde slut i Nödinge.
– För att möta upp intresset och efterfrågan på ISWID har vi valt att licensbrygga ölet hos ett annat större bryggeri. Det kommer att finnas till försäljning på Systembolaget Ale Torg igen från och med den 1 april. Vi byter dock format, från flaska till burk, och passar samtidigt på att byta etikett i samma veva, förklarar Malte Heed.
Om ni ska beskriva ISWID?
– Det är en New England IPA, en india pale ale som är relativt grumlig och josig i smaken. Alkoholhalten är 6,9 procent. Ölet har en lågmäld beska. Vi har försökt få fram så mycket humlearomer som möjligt, säger Marcello Milli.
– Den här ölsorten ska drickas så färsk som möjligt. Plocka ut den från kylskåpet och låt den stå framme i en ungefär en halvtimme, sedan är temperaturen perfekt. ISWID passar exempelvis utmärkt till bland annat fiskrätter och i samband med Gbg Beer Week kommer vi att matcha den mot pilgrimsmusslor. Vi är med och arrangerar en beermakers dinner på Gustus Gastrobar i Kungälv den 9 april där det serveras en fyrarätters middag och där vi matchar öl till respektive rätt.
Parallellt arbetar eldsjälarna på Beerium Kraftölsbryggeri med att ta fram ett påsköl, som också det ska lanseras på Systembolaget den 1 april.
– Det kommer att ha namnet Follow The Rabbit och är en torr porter, ett fylligare men alkoholsvagare öl (4,5%). I denna öl kan man hitta smaker av choklad, kaffe och lakrits.
– Follow The Rabbit passar utmärkt som måltidsöl, men står sig även på egna ben för att avnjutas helt allena.
En månad senare, den 1 maj, är det dags för nästa nyhet. Local Memory är en American pale ale.
– Ett humlebaserat öl, som är mer tillbakadragen än våra IPA. Citrustoner, blodapelsin och kärnfrukter är framträdande. Det är ett suveränt sommaröl som lämpar sig vid grillen. Alkoholhalten är 5,3%.
Noterbart är också att Beerium Kraftölsbryggeri kommer att finnas med på Öl & Whiskymässan i Göteborg, 12-13 april.
– Vi kommer att stå placerade på småbryggartorget, säger Fredrik Reinholdsson.
Vad blir nästa steg?
– Inom en månad är ambitionen att komma igång med en provsmakningsbar här i Surte Kraftstation. Vi har ansökt om tillstånd för smakbar. Tanken är att kunna ha återkommande arrangemang en gång i månaden.
– Vi vet att intresset för våra produkter är stort och att kunna bjuda in till provsmakningsbar för allmänheten i den här fantastiska miljön känns kanonbra. Camilla Sporre på Surte Åkeri har skapat förutsättningar som ingen trodde var möjlig och utan hennes stöttning hade vi fortfarande varit hembryggare. Nu finns det plötsligt en ny bruksanda i samhället som vi mer än gärna utgör en del av.