ALAFORS. Ahlafors Bryggerier lanserar ett nytt julöl.
Lokaltidningen fanns med när brygden tappades.
– Försäljningsstart är måndagen den 3 december, förklarar Christer ”Cralle” Sundberg.
Det lackar mot jul och i bryggeriets egen tomteverkstad råder febril aktivitet. Ahlafors Julöl buteljeras och ska sedan levereras till Systembolagen i närområdet – Ale Torg, Kungälv och Bäckebol.
– Vi gör en begränsad upplaga som förhoppningsvis ska sälja slut lagom till jul, säger Sundberg.
I fjol tillverkades inget renodlat julöl. Istället valde Ahlafors Bryggerier att satsa på Ahlafors Winter in Ale i hopp om att kunna förlänga säsongen.
– Det uppfattades emellertid inte som ett julöl hos konsumenterna och därför har vi nu framställt ett helt nytt julöl. Det skiljer sig markant från föregångaren som var betydligt mörkare och inte så starkt, säger ”Cralle” och fortsätter:
– Ahlafors Julöl är en brittisk stark ale med en alkoholhalt på 5,6 procent. Ölet är bärnstensfärgat och avnjuts företrädelsevis till lättare julmat så som sill och skinka. Parallellt har vi nämligen tagit fram ett mer traditionellt julöl med en styrka på 3,5 procent. Det ölet gifter sig med den rökta fårfiolen och andra julbordsdelikatesser som är lite kraftigare i sin smak.
Tidigare i år lanserade ni en ny lager, Ahlafors Aotearoa. Hur har den mottagits av konsumenterna?
– Responsen har varit god och det märks inte minst på försäljningen. Vi är jättenöjda!
Någon annan ny produkt på gång?
– Fram på vårkanten kommer vi att släppa en ny cidersort. Det blir en torrare variant med smak av passionsfrukt och persika.
Om du ska sammanfatta 2018?
– Det har varit ett bra år. Vi har fått till en föryngring i styrelsen med en ny ordförande i Niklas Wallström. Det är viktigt för bryggeriets framtid.