ÄLVÄNGEN. Paradisbanan i Älvängen hotas när fler bostäder ska byggas. Socialdemokraterna vill nu utreda möjligheten att anlägga en ny motorstadio mellan kraftstationen och Alebacken.
– Vi måste hitta en lösning så Älvbygdens Motorklubb kan fortsätta utveckla sin verksamhet samtidigt som vi frigör attraktiv mark för nya bostäder i Älvängen, säger Jim Aleberg (S), initiativtagare till motionen.
Det var i samband med en sponsorträff som Ahlafors IF arrangerade i fjol som en företagare frågade hur den framtida byggnationen såg ut i Älvängen.
– Många pekar på området vid Paradisbanan (crossbanan). Det är ett mycket attraktivt bostadsläge med närhet till skola och aktiviteter. Problemet är att det fortfarande inte finns något förslag om var en ny bana skulle kunna byggas. Jag har känt många som varit aktiva i klubben och vet vilken otroligt fin verksamhet Älvbygdens MK bedriver. Därför blev det svårt att släppa frågan och under en promenad mellan Älvängen och Alafors slog det mig plötsligt att här mellan kraftstationen och Alebacken borde en motorbanan kunna ligga, berättar Jim Aleberg.
Nu har det gått ett år sedan tanken slog honom och han har inte bara sovit på saken.
– Jag har stegat och mätt på kartor, samtalat med entusiaster i klubben, diskuterat frågan med insatta kollegor och till sist landat i ett skarpt förslag, berättar Aleberg.
I måndags lämnades en motion in till kommunfullmäktige. Eftersom Jim Aleberg själv inte är ledamot har partikamaraterna Monica Samuelsson och Dennis Ljunggren undertecknat.
– Vi vill att Ale kommun utreder möjligheten att etablera nuvarande crossbana på den föreslagna platsen längs E45. Vidare måste klubben involveras, men de kontakter och samtal som jag har fört med ÄMK har varit mycket positiva, säger Aleberg.
Hur ser du på bullerfrågan som kanske är motorsportens största utmaning?
– Det ska vi naturligtvis utreda, men det finns en fördel av att ligga så nära E45 som redan idag bidrar till en hög ljudnivå. Jag tror det går att bygga smart också så att man vallar in banan, vilket kan begränsa ljudvolymerna.
En ny motorbana skulle inte bara ersätta den gamla, utan också skapa förutsättningar för utveckling.
– ÄMK har idag över 600 medlemmar och är full av idéer över hur man kan utveckla ungdomsverksamheten. På den föreslagna platsen ges klubben bästa tänkbara skyltläge, vilket säkert bidrar till ett ännu större intresse, menar Aleberg.
En annan fördel är att dagens verksamhet som drivs med restriktioner för att inte störa boendemiljön mer än nödvändigt kan utövas alla dagar.
– Vi får se vad utredningen säger, men sannolikt kommer begränsningarna att kunna tas bort. Det är rätt stora avstånd till tät bebyggelse, säger Aleberg.
Motionen ska nu utredas om inte kommunfullmäktige säger något annat och Jim Aleberg är förväntansfull.
– Jag hoppas få med mig hela politiken i det här. För att Älvängen ska kunna fortsätta expandera och motorklubben utveckla sin verksamhet så måste vi komma framåt i frågan. Vi har stått och stampat länge nu. Här får vi ett läge som är tillräckligt stort och med bästa tänkbara tillgänglihet. Närheten till Alebacken är också ett plus. Jag vet att det finns delar av området som har planerats för industri och verksamhet, men ibland får man tänka om och det finns andra alternativ för småindustri. Vi har till exempel hela höjden nere vid Stora Viken som kan användas till verksamhetsområde, säger Aleberg.
Älvbygdens MK spelar självfallet en nyckelroll när utredningen drar igång. Ordförande, Magnus Lilja, vill inte springa händelserna i förväg.
– Vi ska ta upp frågan på ett styrelsemöte i veckan. Efter det kan vi kanske ge vår syn på förslaget. Men det är bra att frågan kommer upp. Det har varit tyst länge nog.