ÄLVÄNGEN. Den 9 januari 2017 tillträdde Iréne Svensson uppdraget som vårdcentralchef på Närhälsan Älvängen.
Fokus under det gångna året har varit att förbättra tillgängligheten för patienterna.
– Utgångsläget är helt annat nu än vad som var fallet för ett år sedan, konstaterar Iréne.
När Iréne Svensson började sin anställning på Närhälsan Älvängen fanns det bara ett sätt att få kontakt med vårdcentralen – den via telefonen.
– Det räckte inte till och det blev således tvärstopp för de patienter som försökte komma i kontakt med oss. Vi har sett över rutinerna och tillsammans arbetat oerhört hårt för att förbättra tillgängligheten. Vi har kommit en bra bit på vägen, men arbetet kommer att fortgå, säger Iréne Svensson till lokaltidningen.
Nu får de patienter som ringer till Närhälsan göra ett knappval för att för komma i kontakt med diabetessköterska och fler valmöjligheter kommer inom kort som till exempel astma/KOL-sköterska och reception.
– Redan när man ringer till oss blir det tydligt vem man ska prata med. Gäller det exempelvis en fakturafråga så ska det ärendet hanteras av personalen i receptionen.
Under hösten startades det upp drop in-mottagning, morgon-och eftermiddag varje vardag. Nästa steg är ökat öppethållande.
– Från och med den här veckan, måndag-onsdag, är det möjligt att boka tider via webben till läkare, sjuksköterska och provtagning. Måndag-onsdag kommer vi även att öppna tidigare på morgonen för provtagning, som även detta kan bokas via webben. Webbtider kommer även att kunna bokas för lungfunktionsmätning, om man misstänker astma eller KOL, hjälp med tobaksavvänjning och bedömning av hudförändringar. All information finns på vår hemsida, poängterar Iréne Svensson.
Märker ni av det faktum att Älvängen växer?
– Visst är det så. Framförallt märks det på BVC där antal listade blir allt fler.
Till våren öppnar en ny vårdcentral i Älvängen, vad innebär det för er?
– En ökad konkurrens givetvis. Det som vi fokuserar på i vårt arbete är att erbjuda våra listade patienter den bästa service som finns. De som kommer hit ska få den vård de behöver. Det ska vara en hög kvalitet rakt igenom och just i det avseendet utgör tillgängligheten en viktig aspekt.
Fördelen med att bedriva en vårdcentral inom den offentliga sektorn?
– Att det finns ett koncerntänk. Vi har möjlighet att hjälpa varandra vårdcentralerna emellan.
Hur ser det ut med bemanningen för er del?
– Det ser bra ut! Det vi söker nu är ytterligare en distriktsläkare, även om vi klarar situationen som den är nu. Jag har en ambition om att vi inte ska behöva ta in någon hyrläkare under året. Vi vill erbjuda kontinuitet för våra patienter i så stor utsträckning det är möjligt.
Vad blir nästa utmaning för er?
– Att jobba förebyggande är något som jag vi verkligen brinner för. Vi vill nå ut så brett vi bara kan med egenvårdsråd, att folk kan få hjälp utan att för den sakens skull behöva träffa en läkare. Under våren ska vi därför erbjuda föreläsningar som tar upp bland annat sömnsvårigheter, vad ångest är och vad utmattningssyndrom innebär. Det är vår psykolog som kommer att hålla i dessa föreläsningar, avslutar Iréne Svensson.