Till skillnad från många andra bryggerier har coronapandemin inte inneburit förlorade marknadsandelar för Ahlafors Bryggerier – tvärtom.
– Förklaringen är att den största andelen av vår försäljning sker på Systembolaget och inte på krogarna. Framförallt är det Artisan Lager som har fått ett oerhört stort genomslag. Även påskölet gick bra då vi sålde slut 27 000 flaskor på kort tid, berättar Mats Pihl.
Nu är det premiär för Ahlafors Oktoberfest, ett ljust lageröl – varken filtrerat eller pastöriserat. Styrkan uppgår till 4,8%.
– Det var ungefär tio år sedan som vi senast bryggde ett oktoberöl. Förhoppningsvis ska det falla kunderna i smaken. Det är ett lättdrucket öl, säger Mats Pihl.
3 000 flaskor har producerats vilka kommer att levereras till Systembolaget runtom i närområdet.
– Näst på tur står är julölet som kommer att lanseras första veckan i november, avslutar Jarrad Harrington.