NOL. Hösten 2019 höll polisman Martin Lazar från Botkyrka en inspirationsföreläsning om PAR – polis, ambulans och räddningstjänst, som är en metod att stärka relationen mellan ungdomar och blåljuspersonal. Nu implementeras konceptet i Ale kommun.
– Jag är oerhört stolt och glad, säger Dzemal Sabovic, strategisk samordnare trygghet och missbruksprevention.
I Botkyrka får sedan 2017 alla åttondeklassare möta sin blåljuspersonal. Likadant kommer det att bli i Ale. Aroseniusskolans elever är först ut. De välkomnas till Nols brandstation tisdagen den 5 oktober.
– Tanken är att vi ska hinna träffa alla årskurs 8-elever innan höstterminens slut. Vi kommer dessutom att hitta ett forum även för personer i behov av särskilt stöd som inte kan ta sig till räddningstjänstens lokaler, säger kommunpolis Jessica Ask och tillägger:
– Faktum är att vi skulle kommit igång med PAR redan förra våren, men så kom pandemin och satte käppar i hjulet. Således har vi stått i startgroparna ganska länge och äntligen kan vi göra slag i saken.
Helene Petersson, verksamhetschef för utbildning (högstadiet, gymnasiet och Komvux) säger så här om betydelsen av PAR i skolan.
– PAR är en frukt av samverkan mellan kommunala verksamheteter och blåljusmyndigheter med fokus på främjande och förebyggande arbete med våra barn och unga. PAR är ett långsiktigt arbete som skolan i Ale verkligen tror på, så att våra ungdomar får komma lite närmare blåljuspersonalen, när de inte är ute på uppdrag utan har tid att svara på frågor och berätta.
– Jag vill också ta tillfället i akt att lyfta fram bussbolaget Bussbokning i Sverige AB som är med och rabatterar resorna för respektive skola vilket vi tycker är fantastiskt, säger Dzemal Sabovic.
Klasserna som besöker brandstationen delas in i grupper och får träffa representanter från samtliga tre blåljusyrken.
– Vi berättar om vårt arbete och redogör för ett verkligt scenario. Eleverna får sedan möjlighet att ställa frågor. Vi åker dessutom med tillbaka till skolan för att äta lunch med ungdomarna och fortsätta dialogen där, berättar brandman Joakim Kersfelt.
Största nyttan med PAR?
– Det är relationsskapande. Eleverna ges möjlighet att träffa människorna bakom uniformen och kan förhoppningsvis få en större förståelse för varför vi behöver agera som vi gör i olika sammanhang, säger Jessica Ask och tillägger:
– I Kungälvs kommun har vi genomfört PAR under ett antal terminer och responsen har varit odelad positiv, såväl från skolan som berörd blåljuspersonal.
Dzemal Sabovic är väl medveten att PAR inte löser alla problem vad det gäller kommunens ungdomsbrottslighet, men att metoden i vilket fall som helst kan öppna upp för nya perspektiv hos eleverna.
– Precis som i det drogförebyggande arbetet gäller det att jobba långsiktigt. Nu inför vi PAR vilket också blir starten på en ny kultur i Ales skolor.