De är inte längre bara sambos och föräldrar till en ettårig son, numera är Ida Frahm och Philip Hermansson även affärskompanjoner.
– Försäljning har alltid legat mig varmt om hjärtat och passionen för doft likaså. Mitt första jobb knutet till försäljning var hos Armani på Landvetter, berättar Philip Hermansson och fortsätter:
– När arbets- och livssituationen förändrades i somras blev det läge att förverkliga drömmen om att starta eget. Ida var inte sen att hänga på tåget. Vi startade företaget i september och den 1 oktober kom försäljningen igång.
Vad är affärsidén?
– Att göra bra, högkvalitativ doft tillgänglig för alla plånböcker. Snittpriset för vår parfym är cirka 400 kronor för en 100 millilitersflaska att jämföra med 1500 kronor i butik. Alla vill lukta gott och vår tanke är att alla också ska kunna få göra det. Parfym ska inte behöva vara någon klassfråga.
Varifrån kommer produkterna?
– I princip all tillverkning sker i Dubai, men det finns också europeiska distributörer. Många som hör ordet parfym associerar till Frankrike, men faktum är att länder i Mellanöstern är oerhört duktiga inom detta område.
– Det är jag som sköter inköpen och det är även jag som testar varje produkt som levereras till oss. Kvalitet och äkthet är viktiga parametrar att undersöka. I sammanhanget vill jag också understryka att vi klimatkompenserar för alla våra frakter. Även när vi packar produkterna så tänker vi miljösmart och använder så lite plast det är möjligt, förklarar Philip Hermansson.
Vilken är den huvudsakliga målgruppen för era produkter?
– Generellt sett män och kvinnor 20-40 år.
Hur når ni ut?
– All marknadsföring sker via sociala medier. Inledningsvis har mycket handlat om att bygga varumärket Dupescents.se.
Hur har ni upplevt de första månaderna?
– Det började lite trevande, men julen var helt fantastisk. Att unisexparfymen blev årets julklapp bidrog till den positiva utvecklingen. Vi hade inte en lugn stund och skickade paket över hela landet.
Vad är en unisexdoft?
– En unisexdoft är medvetet framtagen för att varken vara klassiskt feminin eller maskulin. Dessa dofter hamnar någonstans mellan de traditionella kategorierna herrparfym och damparfym, med noter som ofta resulterat i en neutral, fräsch och jordnära doft, säger Ida Frahm.
Vad upplever ni som största utmaningen just nu?
– Det faktum att vi är nätbaserade. Det är svårt att nå ut till alla målgrupper. I vår vision inryms därmed ett antal butiker. Den första hoppas vi kunna öppna inom en inte alltför avlägsen framtid.
Till sist, hur är rollfördelningen mellan er – bråkar ni om vem som ska göra vad?
– Nej, rollfördelningen är tydlig. Om någon skulle tituleras chef så är det Philip, det är han som är gaspedalen i företaget. Jag är mer kreativt lagd och står för den delen. Vi kompenserar varandra på ett riktigt bra sätt, avslutar Ida Frahm.