Hade det inte varit för fotbollsklubbens framgångar hade orten Degerfors knappt varit känd för den breda allmänheten. En förutsättning för att lyckas med elitfotboll på den lilla orten är att få med näringslivet på tåget. Fredrik Rakar gör sitt fjärde år som ordförande i Degerfors IF och onsdag den 17 maj gästar han Sjövallen i Alafors för första gången. Det sker under en inspirationskväll för företagare, då både näringslivet och föreningslivet delar samma målbild; ”Degen måste in”.
– Det är inte mitt fotbollskunnande som gör att jag är med och leder Degerfors. Det var snarare min nyfikenhet som blev för stor när jag flyttat till orten. Jag kände att jag ville vara med för att försöka förstå hur man lyckas driva en elitverksamhet på en så liten plats. Det var helt obegripligt för mig. Jag började som funktionär och kom sedan in i styrelsen. När frågan om ordförandeskapet kom kändes det bara hedrande. Jag har fortfarande inte hela bilden klar för mig över hur det är möjligt att vi spelar allsvensk fotboll på Stora Valla, men jag förstår att det fungerar. Grunden är härliga människor med ett gemensamt intresse, där tid och engagemang är den viktigaste resursen. Det kan förflytta även berg, säger Fredrik Rakar.
Tidigare i yrkeslivet har han pendlat mellan forskning och konsultverksamhet inom organisation, ledarskap och projektledning. Mycket av forskningen har handlat om regional utveckling.
– Min bakgrund har haft betydelse. I korta drag har jag jobbat mycket med policyimplementering, att få stora tankar att bli verklighet. Faktum är att jag får fler frågor om regional utveckling som ordförande i ”Degen” än vad jag fick som forskare.
Degerfors har idag knappt 10 000 invånare och ortens fotbollslag har en lång meritlista. Sedan allsvenskan startade 1924 har klubben varit med 32 gånger och är placerat som nummer 16 i maratontabellen.
– Bruken har spelat en avgörande roll och under många år var det industriföretagen som såg till att klubben och Stora Valla överlevde. Idag finns vår styrka i ett nätverk av småföretag. Det har varit ett vinnande koncept att låta basen bestå av många små istället för några få stora. När vi nu är tillbaka i allsvenskan så måste jag erkänna att det även finns ett antal större sponsorer. Vår lärdom är att inte klättra upp på de höga hästarna, utan vara rädda om själen och det som gör Degerfors unikt. Den ideella kraften är avgörande, men på den här nivån krävs det ändå en hybrid. Att blanda det professionella med de ideella krafterna och få dem att förstå varandra. Det är hemligheten, menar Fredrik Rakar.
Relationerna mellan kommun och föreningsliv är också viktiga. Känslorna har varit starka sedan Degerfors kommunledning aviserat att de önskar utreda en försäljning av den klassiska arenan Stora Valla.
– Det är ingen hemlighet att vi har en haltande relation med politiken, men vi jobbar på den. De tror att Degerfors IF är en minusaffär, vilket är helt absurt. Vi är en av ortens största arbetsgivare med ett 70-tal anställda. Vi ger över 400 barn en meningsfull sysselsättning med vår ungdomssektion. Vi har ett fotbollsgymnasium som går plus och genom vårt allsvenska fotbollslag drar vi hit över 100 000 människor varje säsong. Det är ett starkt bidrag till besöksnäringen. Vårt varumärke är ett av regionens starkaste. Det gäller att se hela bilden, förklarar Fredrik Rakar.
För fotbollssupportrar är Stora Valla något alldeles extra. Till skillnad på många andra arenor så möts hemma- och bortasupportrar i ett gemensamt öltält före avspark.
– Det är egentligen detta som jag är mest stolt över. Det är den stora nyheten som ingen skriver om. Att här möts vi utan aggressioner, snackar fotboll och önskar varandra lycka till. Det förekommer ingen annanstans. Vi ville visa att det går och fick med oss polisen. Det är oerhört sällsynt att det händer något i samband med våra hemmamatcher, berättar Fredrik Rakar.
Ahlafors IF har han dålig koll på, men på klubbens eget fotbollsmuseum hittade han något intressant.
– Där fanns faktiskt en bild över Sjövallen som beskrevs som en av Västsveriges finaste arenor. Det ska bli jätteintressant att hälsa på.