Detta framgår i ett beslut från myndigheten efter att ha genomfört intervjuer med elever, lärare, personal i elevhälsan, biträdande rektor och rektor samt lektionsobservationer på skolan.
Skolinspektionen kräver bland annat bättre rutiner i situationer där elever känner sig kränkta och i situationer där elever vid upprepade tillfällen, av olika anledningar, misskött sig.
– En hel del av det här hade vi som huvudman redan sett att vi behöver jobba mer med, redan innan Skolinspektionen aviserade att de skulle komma. Vi såg att vi behövde jobba mer med att framförallt förebygga kränkningar men även, det som skolinspektionen påpekar, att det ska finnas tydliga rutiner när det har skett kränkningar, säger Ulrika Gustafsson, verksamhetschef utbildning, och fortsätter:
– Vi håller på att färdigställa det nu. Det är något vi ska börja läsåret med så alla som jobbar nästa läsår ska få en tydlig fortbildning i hur vi ska jobba med detta framöver. Vi har arbetat med detta under våren och vi är nästan i slutfasen nu.
Hur reagerar ni på ett sådant här beslut från Skolinspektionen?
– Vi tittar ju på om det ligger i linje med det vi redan har identifierat som huvudman. Det här beslutet stärker ju att vi jobbar med rätt saker. Det här bekräftar att vi är på rätt väg.
I beslutet från Skolinspektionen framgår bland annat att lärarna upplever att de inte hinner anmäla alla kränkningar.
”Samtlig personal berättar att det överlag finns en samsyn om vad som utgör kränkande behandling. Lärarna uppger samstämmigt att alla kränkande handlingar inte anmäls då det innebär ett allt för omfattande arbete att upprätta en anmälan och att lärarna inte har den tid som behövs.”
Personalen har även konstaterat att trånga lokaler och brist på grupprum i Madenhuset inte gynnat studieron. Det tror och hoppas Ulrika Gustafsson kommer bli bättre nu.
– Jag har säkerställt att vi får ytterligare paviljonger på Madenområdet från hösten, vilket gör att vi kommer kunna ha fler grupprum och andra möjligheter till att ha mindre grupperingar. Vi är väldigt glada över det och det tror jag kommer hjälpa till.
Det har även gjorts ett omtag i organisationen som hon hoppas ska ge effekt.
– Vi har haft verksamheten i två hus och då har det varit svårt att veta vem som äger vilken fråga. Nu har vi två rektorer – en i Madenhuset och en i Kronahuset. Vi har delat upp ledarskapet på ett tydligare sätt så att det ska vara lättare för vårdnadshavare och lärare att veta vem man ska vända sig till. Det är redan klart och just organisationen var något vi direkt fick grön flagg på från Skolinspektionen.