ALAFORS. En gammal tradition, men ett nytt recept. Årets julöl från Ahlafors Bryggerier är en smaksensation.
– Vi har verkligen träffat rätt, säger Niklas Wallström.
Julölet har varit en återkommande klassiker för 25-årsjubilerande Ahlafors Bryggerier. Inte sällan har brygden lovordats av olika ölrecensenter. På senare år har receptet bytts ut.
– Ahlafors Julöl 2021 har en alkoholhalt på 6 procent. Det är ett typiskt julöl vill jag påstå – ett mörkt, fylligt och kraftigt öl. Det är ingen tunn lager, men heller ingen tjock stout, säger Niklas Wallström och fortsätter:
– Ölet har mycket smak, men är inte alls söt.
Likt tidigare år är det bryggare Jarrad Harrington som ligger bakom den nya brygden. Det krävdes ett antal så kallade provbatcher innan det slutliga receptet var klart.
– Ser vi till volym så är detta vårt största säsongsöl som vi producerar, sedan kommer påskölet och oktoberölet, berättar Niklas Wallström.
Hur många flaskor av julölet har ni framställt?
– Totalt handlar det om 9000 flaskor. Det är inga jättemängder varför man bör vara ute i god tid om man vill vara garanterad en lokalproducerad öl på julbordet. Ölet finns sedan ett par veckor tillbaka på Systembolaget – de tio geografiskt mest närliggande butikerna.
Vad blir det bestående minnet av jubileumsåret?
– Det har varit ett intressant år där vi har uppdaterat vårt sortiment. Vår exklusiva brygd Special #01, en belgisk trippel som släpptes tidigare i höst, fick ett fantastiskt mottagande.
När kommer tvåan och vad blir det för typ av öl?
– Det återstår att se. Många vill ha en chiliöl, men det finns även förespråkare för en belgisk dubbel. Vi tar tacksamt emot fler förslag, säger Niklas Wallström.
Vad ligger mer i pipen för 2022?
– Vi hoppas att i början av året komma igång med iordningställandet av vårt taproom. Där har vi tänkt att bland annat kunna servera olika experimentbrygder.
– I övrigt jobbar vi vidare med att skicka in prover till Systembolaget i hopp om att få med produkter i det fasta sortimentet, avslutar Niklas Wallström.