NÖDINGE. I mars 2022 bekräftades att Göteborg Energi och Ale kommun sålt sitt gemensamma fjärrvärmebolag, Ale Fjärrvärme AB, till Solör Bioenergi AB. I september två år senare fick boende i Backa Säteri besked om att företaget säger upp underhållsgarantin av enskilda fjärrvärmecentraler.
– Det känns både oseriöst och oansvarigt. Om vi behöver hjälp i vinter, vem ringer vi då, säger Mikael Svahn, en av flera boende som reagerat.
Närmare 1000 hushåll och ett 100-tal företag har fjärrvärme i Ale kommun. Det är en viktig energikälla som bygger på spillvärme från bland andra Perstorp i Nol. När Backa Säteri i Nödinge exploaterades i början på 2000-talet och framåt var fjärrvärme det självklara valet. 2002 såldes det lokala fjärrvärmebolaget, Ale Fjärrvärme AB, till Göteborg Energi. Motivet var att säkerställa energiförsörjningen på sikt. Göteborg Energi ansågs vara en större och starkare aktör för att kunna vidareutveckla fjärrvärmeverksamheten på ett hållbart sätt.
I mars 2022 meddelas att Solör Bioenergi AB, som nu är ett av de största privata bolagen inom bioenergi och fjärrvärme i Sverige, har förvärvat samtliga aktier i Ale Fjärrvärme. Göteborg Energi ville koncentrera sig på sin kärnverksamhet inom staden. Solör har erfarenhet och ett tydligt fokus på bioenergi, vilket man ansåg skulle kunna gynna fjärrvärmeverksamheten i Ale.
Två och ett halvt år efter affären får flertalet kunder som tecknat underhållsgaranti för sina fjärrvärmecentraler en skriftlig uppsägning av avtalet. Det rör sig om 150 hushåll i Nödinge. Budskapet är tydligt, tillgången på reservdelar för en mängd olika fabrikat och modeller är begränsad. ”Förutsättningarna för en fortsatt tjänst skulle innebära en orimligt hög prisökning och därmed har Solör Bioenergi valt att säga upp samtliga underhållsgarantier”.
– Uppsägningen av tjänsten är givetvis en avvägning och ett beslut som inte på något sätt tagits lättvindigt. Det är idag svårt för oss att långsiktigt fullgöra de avtalade tjänsterna med akut felavhjälpning. Vi har som målsättning att även fortsättningsvis hjälpa våra kunder med viss felavhjälpning, men den nuvarande möjligheten under helger och utanför normal arbetstid kommer att vara mer begränsad än tidigare, skriver regionchef Nils Svensson i ett mejl till tidningen.
Ni skriver i brevet att reservdelar har blivit svåra att få tag på, är det lättare för en privatperson att hitta dessa?
– Tillgången på reservdelar till fjärrvärmecentraler som mer än 20 år gammal är begränsad och framför allt är det svårt att akut lösa sådana tekniska fel. Framför allt fel på elektronik och regleringsutrustning kan innebära att fjärrvärmecentralen behövas byggas om, vilket är kostsamt och det lönar sig då ofta att byta hela fjärrvärmecentralen. Detta kan jämföras med en äldre bil som inte är lönsam att kosta på reparationer oavsett om man är en privatperson eller inte, svarar Nils Svensson.
Fanns det ingen överenskommelse med Göteborg Energi och Ale kommun om att fortsätta serva kunderna?
– Nej, det fanns ingen överenskommelse att försätta att erbjuda denna tilläggstjänst. Vi kommer även fortsättningsvis att hjälpa våra kunder med viss felavhjälpning och via en partner erbjuda full service av fjärrvärmecentraler.
Mikael Svahn flyttade till Backa Säteri 2006 och såg då fjärrvärme som ett starkt argument till val av bostad.
– När vi flyttade hit såg vi fjärrvärme som en perfekt lösning, samtidigt så hade vi inget val. Det har vi inte nu heller, men fram tills nu har vi haft ett väl fungerande garanti- och serviceavtal med Göteborg Energi. Vi har utan framgång försökt få fram vem vi ska vända oss till i framtiden, men kommunikation är inte deras starka sidan. Vi får inga svar. Samtidigt funderar jag mycket på vilka krav som Göteborg Energi och Ale kommun ställde när fjärrvärmenätet såldes? Fanns det verkligen inga garantier att köparen också skulle erbjuda kunderna en viss form av service och underhåll, undrar han.
Underhållsgarantin går ut vid olika tidpunkter. För Svahns del redan vid årsskiftet.
– Jag uppmanar alla att hålla koll på datumet. Det kan bli en obehaglig överraskning om anläggningen inte ses över i tid, säger han.
Nils Svensson påpekar för tidningen att Solör Bioenergi jobbar med frågan om en serviceleverantör.
– Vi arbetar just nu med att som komplement ta fram en samarbetspartner för service av fjärrvärmecentraler och innan nuvarande tjänst upphör återkommer vi med information kring detta. Samarbetspartnern kommer att ha tillgång till vårt reservdelslager och vårt lager på nya fjärrvärmecentraler.