I början av året tillträdde Robert Lundblad rollen som ny bryggare hos Ahlafors Bryggerier. Han har verkligen fått bekänna färg under de första månaderna, som varit intensiva.
– Jag har inte hunnit sortera upp allt ännu. Även om det är slitsamt så är det samtidigt väldigt spännande och roligt. Jag har en massa idéer så räkna med ännu fler nyheter framöver, säger Robert till lokaltidningen.
Två nya ölsorter lanserades första veckan i juni – Spökraket IPA och Trevling.
Den första framställdes i samverkan med Aleigen Brewery.
– Spökraket har en kul etikett som påminner lite om Tintin. Det är ett öl i klassiskt west coast-stil, tydlig humlekaraktär och hög beska. Alkoholhalten uppgår till 6,5 procent, berättar Robert Lundblad och fortsätter:
– Trevling har ett helt annat bildspråk som är mer typiskt för Ahlafors Bryggerier. Vi slår vakt om spinnerifabrikens historia vad det gäller namnet eftersom en trevling utgörs av en trådända på ett tyg. Ölet är en American Pale Ale som är något mer balanserad än en IPA. Alkoholhalten är 5,2 procent.
I början av juli släpps ytterligare en nyhet från Ahlafors Bryggerier, nämligen L´idylle – en saison där konstnären Åsa Gustafsson, hemmahörande på orten, har illustrerat motivet till etiketten.
– Det är ett återuppvaknande för slåtteröl, som inte har tillverkats i vår regi på många år. Detta öl har en hög kolsyrehalt, är pärlande och väldigt läskande. Alkoholhalten uppgår till 6,6 procent utan att för den sakens skull kännas spritig. Den har en helt annan smakprofil, säger Niklas Wallström.
Samtliga nyheter från Ahlafors Bryggerier lämpar sig utmärkt för årstidens soliga dagar i kombination med grillade måltider.
– Jag är verkligen nöjd med resultatet och hoppas verkligen att respektive öl ska uppskattas av kunderna. Försäljning sker på tio Systembolag i närområdet, säger Robert Lundblad.
Slutligen kan nämnas att Rulleriet Taproom har blivit en succé för Ahlafors Bryggerier. Tillströmningen av gäster har varit god under hela året.
– Nu har vi ett sista tillfälle innan semestern och det är fredagen den 30 juni då vi arrangerar after work. Då kan besökarna provsmaka våra nyheter på plats, avslutar Niklas Wallström.