ALE. I juni är det premiär för Västtrafiks allra första elbussar som kör i landsbygdstrafik. Det handlar om 90 nya bussar som innebär mindre utsläpp och tystare trafik.
– Elektrifieringen av stadstrafik har pågått länge och det är väldigt roligt att vi nu även får elbussar i regiontrafiken. Det är en viktig omställning för att vi ska nå våra klimatmål med mindre utsläpp, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.
Med start 16 juni, i samband med tidtabellsskiftet, kommer totalt 90 elbussar att börja trafikera nio linjer i regionen. Ale får fyra så kallade elboggibussar.
Elbussarna för regiontrafik kan gå i högre hastigheter än de för stadstrafik – upp till 90 kilometer i timmen. Därmed har de även förbättrad säkerhet med trepunktsbälte på alla sittplatser. Bussarna erbjuder också flera platser anpassade för barn, så som integrerade bilbarnstolar och bältesjustering.
Bussarna är märkbart tystare och sprillans nya vilket ger en mer behaglig resa. Resenärer på hållplatserna kommer också märka att de inte har några utsläpp, säger Hanna Björk.
Regionbussar på el är ett nödvändigt steg för att Västtrafik ska komma närmare sina klimatmål – att koldioxidutsläppen ska minska med 90 procent per personkilometer 2006–2035. Med de nya bussarna kommer Västtrafik att ha totalt 621 elbussar i trafik.
– Koldioxidutsläppen blir lägre från en elbuss jämfört med en konventionell buss, även om den senare kör på förnybart bränsle. Det gynnar också våra energimål och målen om partiklar och kväveoxidutsläpp eftersom det går åt mindre energi totalt och bussarna är utsläppsfria vid drift, avslutar Hanna Björk.
Består av en enda stel del. Har tre axlar, där två bakaxlar sitter nära varandra och bildar en så kallad boggi. Mindre än ledbussar.
Antal: 4.
Linje: 401.
Märke: Solaris .
Kapacitet: 75 resenärer, varav 51 sittande .
Trafikbolag: Nobina .