SURTE. En anrik hamn med stor kapacitet. Det är vad som finns i Surte. Årligen anländer cirka 70 fartyg lastade med varierande material.
– Sett till att vi är en liten hamn med endast en kajplats är vi kanske den som tar emot mest antal ton med last per år, säger Dick Sporre, vd på Surte Åkeri.
Den första hamnen i Surte upprättades av Surte Glasbruk för över 100 år sedan, men dess nuvarande utseende är från början av 50-talet.
– Då fanns det en linbana som gick från glasbruket till hamnen där man lossade sand och glasprodukter, berättar Dick Sporre.
När glasbruket lades ner 1978 förändrades mycket för hamnen och till slut köpte Rune Sporre, dåvarande vd för Surte Åkeri, marken av kommunen.
– Vi lossade då bland annat vägsalt, metaller och kol med en portalkran från 1950, säger Dick.
För elva år sedan byggdes hamnen ut och en skredsäkring genomfördes.
– Vi investerade också i en mobil Multidocker- kran med en räckvidd på över 20 meter och som väger över 100 ton. Med den har vi kunnat öka vår kapacitet avsevärt, berättar Dick.
I dag anländer fartyg från olika länder till hamnen lastade med bland annat granitsten och vägsalt.
– Fyra gånger om året kommer ett fartyg från Portugal hit med granit som vi sedan kör ut med våra lastbilar för vår kund S:T Eriks. Vi får dessutom hit mellan 20 000 och 25 000 ton vägsalt som ska spridas ut på vägarna under vintern runt om i kommunerna i vårt närområde, berättar Dick.
På Surte Åkeris område finns också en stor silo som tillhör Schwenk och via ett långt bulkrör, som går ner till hamnen, tömmer ett fartyg totalt 3200 ton cement.
– Röret och silon är från 1999. Cementfartyget kommer hit relativt ofta och fartyget kan tömma ungefär 100 ton i timmen. Årligen får vi hit 70 000 ton cement som vi lastar våra lastbilar med och kör ut till kunder, berättar Dick.
Surte Hamns årliga godsomsättning ligger på mellan 150 000–200 000 ton per år från cirka 70 fartygsanlöp.
– Vi har endast plats för ett fartyg åt gången och älven sätter stopp för hur stort fartyget kan vara då vattendjupet är 5,3 meter, berättar Dick.
I Göteborg finns Skandinaviens största hamn, men det är ingen konkurrent för Surte Hamn – menar Dick Sporre.
– Göteborgs Hamn är ingen bulkhamn, som vi är. Här kan vi inte ta emot containrar som de gör där och vi konkurrerar därför inte med dem, säger han.
Dick tror mycket på hamnens framtid.
– Förhoppningsvis kommer vi kunna öka antalet laster framöver. Vi är ett nav i Göta älv och sett till att vi är en liten hamn med endast en kajplats är vi kanske den som tar emot mest antal ton med last per år. Surte Hamn skapar väldigt mycket jobb för oss på Surte Åkeri, säger han.
Vid hamnområdet finns också stora lagringsutrymmen för bland annat vägsalt, granit och bilskrot.
– Magasinsytan är på cirka 16 000 kvadratmeter och här kan vi förvara saltet och stenen som fraktas hit innan de körs ut till kunder både i Sverige och Europa, avslutar Dick.