NOL. I stenhård konkurrens var det Tempo Nol som erhöll utmärkelsen ”Årets butik”. Det var en lycklig och rörd handlare i Magnus Sundén som mottog priset på galakvällen i Stockholm.
– Helt fantastiskt och vi har verkligen kämpat för att komma hit, konstaterar han.
Det var den 29 maj i fjol som Magnus Sundén tog över som Tempohandlare i Nol. Knappt tio månader senare förkunnas att den tidigare nedgångna butiken utsetts till den bästa i landet i konkurrens med 140 enheter i landet. Tre butiker var nominerade i finalen – utöver Nol även Kareby och Gullbrandstorp.
Vad har ni gjort för att erövra titeln?
– Vi har lyckats väcka liv i en sovande butik. Det var tvunget att göras ett stort omtag och som ett led i det bytte vi kundvarv. Vi har i princip flyttat på varenda vara i butiken och tagit in mängder av nya artiklar, berättar Magnus Sundén och fortsätter:
– Ett par andra framgångsfaktorer är att vi numera är tidigt ute när nyheter dyker upp på marknaden samt att våra klippvaror får stor spridning.
Magnus Sundén tar också tillfället i akt att lyfta fram personalen med butikschef Rasmus Andersson Henricson i spetsen.
– För oss är det viktigt att man som kund blir sedd. Att säga hej och vara trevlig kostar inget extra. Som en liten butik kan vi också ta oss tid och hjälpa kunder att exempelvis plocka ner varor i påsen. Det är vår styrka!
Är det någon varugrupp som sticker ut?
– Vår bake off och Picadeli har stor efterfrågan. Vidare har vi ökat nästan 400 procent när det gäller köttförsäljningen. Vi kommer fortsätta den satsningen nu när grillsäsongen gör sig påmind.
Den positiva förvandlingen av Tempo Nol visar sig inte bara i nöjdare kunder utan också att de blir fler till antalet.
– Vi ökar med cirka 700-1000 kunder i veckan. Det är påtagligt att invånarna har saknat en bra närbutik, säger Magnus Sundén.
Hur firar ni utmärkelsen ”Årets butik”?
– Det gör vi tillsammans med våra kunder fredagen den 30 maj. Vi bakar ihop det med 1-årsjubileet och bjuder in till ett stort jippo där vi bjuder på korv med bröd och tårta i butiken.
– Innan dess förbereder vi oss för påsken, som vi tänker pynta upp ordentligt. Det blir alltifrån blommor till roliga påskägg. Först och främst ska vi dock uppmärksamma tisdagens våffeldag, avslutar Magnus Sundén.
“Under det senaste året har butiken genomgått en fantastisk förnyelse med ett uppdaterat sortiment, nytt kundvarv, ny färgsättning och inredning, samt en stor dos kärlek. Magnus Sundén, som även driver Tempo Frändefors, har verkligen lagt sin själ i butiken. Kunderna är överlyckliga och strömmar till butiken, vilket har resulterat i en imponerande omsättningsökning. Butiken har ett starkt kundfokus och arbetar ständigt för att bli bättre och ta nästa steg. Tempo Nol är verkligen värd ett besök, oavsett om du har vägarna förbi eller om du gör en särskild resa dit. Det är en riktig pärla i Nol.”