ALE. Lisa Tagge från Surteskolan och Sufjan Bajric, förstelärare i modersmål, är båda nominerade till Guldäpplet.
– Det är en stor ära och jag blev väldigt rörd, säger Lisa Tagge.
Guldäpplet är en utmärkelse som delas ut årligen för att uppmärksamma lärare som ”utvecklar undervisningen med stöd av digitala verktyg, medier och arbetsformer:”
Bland årets nominerade finns lärare från hela landet, varav två verkar i Ale – Lisa Tagge och Sufjan Bajric.
– Att bli nominerad till Guldäpplet känns otroligt hedrande och upplyftande. Det är en bekräftelse på mitt arbete med att integrera digitala verktyg och skapa en inkluderande undervisning för alla elever, vilket motiverar mig att fortsätta utveckla och dela kunskap med mina kollegor, säger Sufjan Bajric, förstelärare i modersmål och IKT-guide på Ales skolor.
– Det är en stor ära och jag blev väldigt rörd av nomineringen och motiveringarna. Det blir som ett erkännande av mitt hårda arbete och det stora engagemang som jag har. Jag är så stolt över mina elever som vågat prova de här nya sakerna och varit nyfikna på det. De inspirerar mig till att fortsätta, säger Lisa Tagge, lärare i årskurs F–3 på Surteskolan.
Hon anser att det varit mycket debatt om digitala verktyg i skolan, där en del kritik riktats mot att barnen skulle glömma av att lära sig skriva för hand och så vidare.
– Men för mig har det alltid handlat om elevernas behov och problemlösning. Som att exempelvis kunna stötta nyanlända eller andraspråks elever genom, översättningsprogram, appar eller talsyntes för att underlätta kommunikationen, säger Lisa.
Hon har följt sin klass från förskoleklass till nuvarande årskurs 2. Sedan eleverna började i årskurs 1 har de haft tillgång till en egen dator.
– Jag tycker att det är positivt, för då kan man också mjukstarta den digitala världen med enklare program som sedan gör det lättare att gå över till mer avancerade program i framtiden. Folk kanske tror att eleverna sitter framför skärmen varje dag i skolan, men det är verkligen en kombination av analogt och digitalt. Datorerna används främst som ett komplement och verktyg, säger hon.
Även Sufjan Bajirc drar stor nytta av digitala program för att individualisera och möta elevernas behov inom språkundervisningen. Dessutom har han ett intresse för AI (Artificiell Inteligens) och ser en stor vinst i att ha AI som ett verktyg i skolan.
– AI erbjuder enorma möjligheter för att personalisera undervisningen och förbättra elevresultat. Genom AI-baserade verktyg som ChatGPT kan jag skapa anpassade uppgifter, ge snabb återkoppling och ge eleverna stöd i realtid. AI kan också analysera elevernas prestationer och ge insikter om vilka områden de behöver mer hjälp med, vilket gör det enklare att ge riktat stöd. Dessutom kan AI avlasta lärare i administrativa uppgifter som rättning och planering, vilket ger mer tid för att fokusera på undervisningen och relationen med eleverna, säger Sufjan.