ALE. Transportstyrelsen har presenterat flera förslag på regelskärpningar kring A-traktorer. Ungdomarna Matilda Murisoja och Casper Thilén ser inga större problem med de flesta av förslagen, men de hade önskat att maxhastigheten ökade till 45km/h.
Den motorburna ungdomen i allmänhet och A-traktorer i synnerhet, fortsätter att skapa rubriker.
Efter flera uppmärksammade olyckor den senaste tiden, ibland med dödlig utgång, har debatten kring fordonens framtid blossat upp på nytt. Med anledning av att såväl antalet A-traktorer, som olyckor kopplade till dessa, har ökat – så tillsatte den förra regeringen en utredning om nya regler för fordonen. Nu är den klar och Transportstyrelsen har presenterat sina förslag. Bland dem finns krav på bälte och vinterdäck – något som förarna Matilda Murisoja, 17, från Alvhem och Casper Thilén, 18 år, från Skepplanda inte ser som några problem.
– De flesta har bälte i bilen, så det är väl bara att börja använda det, säger Matilda.
För att detta ska kunna efterföljas vill Transportstyrelsen även begränsa antalet passagerare per fordon, så att varje passagerare har tillgång till ett säte med bälte. Vanligtvis ryms två personer.
– Om man ska införa det, varför skulle man då inte kunna tillåta ett baksäte också? Jag tycker att det är många konstiga regler som levt kvar från tiden då fordonet fortfarande bara var en traktor, säger Casper.
Dessutom föreslår Transportstyrelsen en utveckling av utbildningen till AM-körkort, det förarbevis som krävs för att få köra moped och A-traktor. Utbildningen ska bli matigare och eleverna på trafikskolan ska bland annat få möjlighet att övningsköra med fyrhjuliga fordon. Matilda gillar förslaget.
– Det hade absolut varit ett bra alternativ om man vet att man tänkt köra en A-traktor. Det hade varit bra att få den möjligheten på trafikskolan, säger hon.
Myndigheten nämner även hastighetsbegränsningen och förtydligar att denna ska ligga kvar på 30km/h och inte höjas till 45km/h – som det varit diskussioner om. Denna punkt är ungdomarna mest kritiska till.
– Det hade varit bättre om alla regler var exakt samma som för en bil och att man behöver besikta den varje år. Bara att A-traktorn får ha en maxhastighet på 45 km/h. Det hade varit det bästa, säger Casper och Matilda håller med.
– Jag hade velat se att A-traktorerna fick köra i 45 km/h, mest av säkerhetsskäl. Om man kör i 45 km/h är man med mer i trafiken, och på en 50-väg hade man nästan kunnat hålla hastigheten. 30 km/h är väldigt långsamt, då är det klart att bilister tröttnar och riskerar dåliga omkörningar, säger hon och berör något som är återkommande under intervjun med lokaltidningen.
För oavsett om både hon och Casper tycker att det flesta föreslagen är rimliga, och inte kommer innebära några större förändringar för de som redan sköter sig, så menar ungdomarna att den största faran i trafiken är bilisterna.
– Det är alla andra bilar, en del kör om som idioter på vägen. På exempelvis rakan i Skönningared är det vissa som måste köra om, även om det kommer mötande bilar, berättar Casper.
2021: 368 (53)
2020: 214 (32)
2019: 146 (18)
2018: 115 (17)
2017:130 (19)
2016 109 (16)
· Krav på bälte
· En person per säte
· Krav på vinterdäck (samma regler som för bil)
· Möjlighet till utbildning på fyra hjul
· Bevara hastighetsgräns på 30km/h
·Tekniska krav ska försvåra manipulering av fordonets hastighetsbegränsning
· Prövotid på två år för AM-körkort
· Skärpta krav på utrustning för avgasrening
*Källa: Transportstyrelsen.