Vita dagar är till för att främja folkhälsan. Vakna och folkhälsan i Ale står bakom initiativet. STC, Nordic Wellness, Team Sportia, Life, Mini-Mili, Ale Fritid samt Frukt & Grönsakshuset finns med som samarbetspartners.
– Tanken är inte att vi ska gå in och peka finger, säga hur mycket hon eller han ska dricka. Däremot tror vi det är smart om var och en av oss tänker till kring sin alkoholkonsumtion, säger drogförebyggare Thomas Berggren.
– Det är lätt att få dåliga vanor på sommaren och det blir öl eller vin till maten i betydligt större utsträckning än vad som egentligen är sunt. I kampanjen så använder vi oss av alkoholprofilen på IQ:s hemsida, som ger en bra bild över hur man dricker, fortsätter Berggren
Att delta i kampanjen Vita dagar är kostnadsfritt. Anmälan görs på vitadagar.se. Slumpvist utvalda deltagare kan vinna priser som arrangörerna sponsrar med.
– Självklart är alla som deltar i kampanjen vinnare. Du vinner mängder av positiva effekter genom att dra ner på ditt alkoholintag. Det finns inget negativt med att unna sig fler vita dagar eller att dra ner på sitt drickande, säger folkhälsoplanerare Caroline Forssbaeck.
Urban Holm på Nordic Wellness säger så här om utmaningen Vita dagar.
– Vi får inte glömma bort att som förälder är man en förebild för sina barn. Barn tar efter vuxnas beteende.