NÖDINGE. Det är högtryck på landets bilverkstäder. Från den 15 april är det förbjudet att köra med dubbdäck, om inte vinterväglag råder.
– Vid den här tiden på året finns det att göra, konstaterar Kim Nilsson, mekaniker på Auto360 Bil & Fritid.
Säsongen för sommardäck är här. Hos Auto360 Bil & Fritid, som slog upp dörrarna till sin anläggning tidigare år, står bilarna på kö när lokaltidningen kommer på besök.
– Det är tidsbokning som gäller, men självklart erbjuder vi drop in om det uppstår en lucka, säger Kim Nilsson.
– Vi har fått en flygande start vilket är jätteroligt. Två nya mekaniker har anställts och det kan bli aktuellt med en tredje om utvecklingen fortsätter i samma takt, säger Robert Skånberg, delägare tillsammans med Jonas Henriksen.
Auto360 Bil & Fritid hjälper kunderna att skifta från vinter- till sommardäck och erbjuder dessutom däckhotell. Enligt lag ska sommardäckens mönsterdjup vara minst 1,6 mm, men rekommendationen är att byta när mönsterdjupet understiger 2 mm.
– Mönsterdjupet är avgörande för sommardäckens grepp på vägen. Det är särskilt viktigt vid regn för att minska risken för vattenplaning, men det påverkar säkerheten vid alla väderförhållanden, säger Kim Nilsson.
– Vid varje skifte gör vi en visuell kontroll av däcken och dess skick. Är det dags att byta däck så har vi en rad olika märken att erbjuda. Vi är inte styrda till något specifikt märke, förklarar Robert Skånberg.
Hur viktigt är det med efterdragning?
– Det ska man göra efter 5-10 mil. Det går att göra på egen hand eller så svänger man in till oss, det ingår i servicen.
Om däcken visar sig vara nedslitna?
– Då är det dags för hjulinställning. Vi har investerat i den absolut senaste tekniken som finns, säger Robert Skånberg.
De som har dubbfria vinterdäck, är det lagligt att fortsätta köra med dessa under sommaren?
– Ja, vissa fortsätter att köra med sina dubbfria vinterdäck av bekvämlighetsskäl, för att slippa byta. Men vinterdäcken är utvecklade för kallare temperaturer, och gummiblandningen är inte anpassad för varma vägbanor. Det gör däcken instabila, ger längre bromssträckor och bidrar till att däcken slits snabbare. Jämfört med bra sommardäck ger dubbfria vinterdäck betydligt sämre grepp på våta vägar, avslutar Kim Nilsson.