HÅLANDA. Boende i Boet Hålanda har varit utan sophämtning i en månad och nu har de tröttnat på hanteringen.
– Jag vet inte hur de tänker, säger Kerstin Dahlberg.
Två gånger i månaden har de boende i Boet Hålanda sophämtning, men i onsdags för två veckor sedan märkte Kerstin Dahlberg och Anders Karnbrink att deras sopor inte var hämtade.
– De skulle ha kommit hit då, men vi fick sedan reda på att chauffören inte hade vågat köra in på vägen. Det hade kommit snö under natten, men på morgonen var vägen plogad och vi som bor här hade inga problem att ta oss fram, säger Kerstin.
Hon berättar att en annan boende i området hörde av sig till kommunens renhållningsavdelning.
– De meddelade då att det inte kommer att skickas ut någon annan bil, utan att vi istället får vänta till nästa ordinarie tömning – alltså ytterligare två veckor. Det innebär att vi inte får någon sophämtning på en månad, säger Kerstin och fortsätter:
– Vi frågade då vad vi skulle göra och som svar fick vi att vi skulle köpa sopsäckar och ställa dem utanför tunnan. Men det går inte eftersom skatorna och råttorna är framme direkt. Då föreslog de att vi skulle ställa sopsäckarna inomhus, men det vill vi absolut inte göra. De borde väl kunna ändra i schemat för att se till att det här inte ska hända, säger Kerstin.
Anders fyller i:
– Vi såg till att vägen sandades dagen efter, men det kom ingen sopbil. Alla i hela området har fulla soptunnor och den enda lösningen nu är väl att ställa soporna inne i kommunhuset, säger han.
Renhållningschef Carina Åberg:
– Det finns föreskrifter om avfallshantering där det står vad kunderna kan förvänta sig av oss och vad vi kan förvänta oss av kunderna. Det räcker inte att vägen är plogad utan man måste även halkbekämpa för att vi ska kunna ta oss fram – det vill säga sanda eller grusa. Man måste komma ihåg att renhållningsarbetarna är sina egna skyddsombud, det är de som själva bestämmer om vägen är farbar eller ej, säger hon.
Enligt de boende var vägen sandad dagen efter?
– Då har vi gjort ett fel om det dröjer ytterligare två veckor. Säg att den vanliga hämtningen är på en onsdag och att vägen är halkbekämpad dagen efter så borde vi ha åkt tillbaka på fredagen, men det är svårt för oss att hinna åka och kontrollera samtliga gator som inte är halkbekämpade varje dag. Vi vill ju tömma sopor och inte endast kontrollera om vägen är halkbekämpad eller inte.
De boende i Boet Hålanda tycker att ni borde kunna omdirigera sopbilarna när det här händer, hur ser du på det?
– Det kan man tycka, men det har varit halt i en månad och det är ingen nyhet att det är svårt att ta sig fram på vägarna. Här har kunden inte gjort det som vi kan kräva och det är svårt att åka tillbaka och kolla hur vägarna ser ut varje dag.
Hon avslutar:
– Jag förstår att man inte vill ha soporna utanför kärlen, men bor man i en villa så kanske man har ett kallförråd som man kan ställa soporna i till tömningsdagen är.