NOL. En komplettering till nuvarande organisation för RIB – räddningstjänstpersonal i beredskap.
Ale Heltid har införts, en enhet bestående av två brandmän.
– Konceptet ska cementeras och även utvecklas i framtiden, säger Jon Moln Teike på Bohus Räddningstjänstförbund.
Det är en nystartad struktur som Bohus Räddningstjänstförbund infört i Ale, som i dagsläget omfattas av två RIB-stationer – Nol och Surte.
– Ale växer befolkningsmässigt och har så gjort under de senaste åren. Fler människor innebär rent statistiskt fler olyckor. Vi har en fantastisk RIB-organisation som hanterar larmen och gör att vi klarar vårt uppdrag på den här sidan älven, säger Jon Moln Teike.
Att rekrytera deltidsbrandmän blir emellertid allt svårare. Anspänningstiden på fyra minuter innebär att vederbörande behöver bo och arbeta nära stationen.
– Eftersom många pendlar till sina arbeten utgör dagtiden ett grundproblem. Numerären hålls uppe tack vare att brandmännen ställer upp för varandra, men det sliter också hårt på personalen, förklarar Kristoffer Säwström.
Just detta faktum föranledde Bohus Räddningstjänstförbund att i fjol anställa brandmän på heltid som kunde täcka upp luckor i såväl Ale kommun som i Kungälvs kommun.
– Nu är det heltidspersonal som primärt kommer att ha Ale som sitt arbetsområde. De är stationerade i Nol vardagar på dagtid. I framtiden är tanken att kunna anställa ytterligare personer, säger Jimmy Törnqvist.
Vad innebär det för nuvarande RIB-organisation?
– Den blir kvar på samma nivå, men den här satsningen innebär att vi inte blir lika sårbara som tidigare. I Ale är det totalt tolv personer, tio brandmän och två befäl, som är i beredskap dygnet runt, året om, säger Kristoffer Säwström.
De två första brandmännen att ingå i Ale Heltid är Andreas Pegrén, som började som deltidsbrandman 2012, och Sara Andersson, ny i förbundet sedan februari i år.
– Jag ser detta som en personlig utveckling i arbetet, säger Andreas.
– Personligen gillar jag det förebyggande arbetet och den här tjänsten ger helt andra möjligheter för just den biten, säger Sara.
Utbildningar, brandskyddskontroller och trygghetsskapande åtgärder är bara några av alla de arbetsuppgifter som Andreas Pegrén och Sara Andersson kommer att ägna sig åt. Det i sig är en vinst för Aleborna, men det finns en annan viktig parameter som sticker ut.
– Vi kommer att kunna göra en snabbare insats innan ytterligare räddningsresurser anländer och på så sätt förhoppningsvis kunna bryta olycksförlppet. Vår anspänningstid är blott 90 sekunder alternativt att vi redan sitter i bilen när larmet kommer. Tiden är en viktig faktor när vi pratar om att avbryta ett eventuellt skadeförlopp eller påbörja en insats i samband med ett hjärtstopp, säger Andreas Pegrén.
Vad för typ av fordon använder ni er av?
– För tillfället är det en mindre modifierad bil som skiljer sig från släckenheternas. Ett nytt fordon är under upphandling, som är tänkt att anpassas efter styrkans förutsättningar. Under de kommande åren kommer heltiden att utvecklas ytterligare.