NÖDINGE. Mitt i pandemin gavs Praktikertjänst klartecken att stänga vårdcentralen i Bohus. Patienterna hänvisades till Nödinge vårdcentral som över en natt fick helt nya förutsättningar. Idag är Alepraktiken kommunens största vårdcentral och trots den snabba förändringen har alla pusselbitar fallit på plats.
Det var i våras som Västra Götalandsregionen gav Praktikertjänst möjligheten att stänga vårdcentralen i Bohus. Patienterna hänvisades till Nödinge vårdcentral enligt närhetsprincipen. Det innebar en ökning med närmare 50% fler patienter och stora utmaningar för distriktsläkare Tina Holmberg med kollegor.
– Just nu har vi drygt 9300 personer och verksamheten sysselsätter 30 anställda. Det är en stor skillnad mot tidigare. Att vi genomfört den här förändringen med två månaders framförhållning är svårt att greppa. Det gick så oerhört fort, säger hon.
Fler patienter medförde ett ökat lokalbehov och dessutom behövdes personal. Just svårigheten att rekrytera läkare var ett av skälen till varför vårdcentralen i Bohus fick stängas.
– Ja, det är lite underligt med tanke på att vi lyckades rekrytera både läkare och sköterskor tämligen snabbt. Jag hoppas att det beror på att vi är ett starkt team i Nödinge, att det känns bra att jobba här. Lokalfrågan var nästa stora knut att lösa. Vi tog en tidig kontakt med Ale kommun och beskrev situationen. På ett lotsmöte med all tänkbar kompetens och expertis samlad fann vi lösningar på i princip allt. Det var fantastiskt, en stor eloge till Ale kommun. Tack vare flera lokala leverantörer föll allt på plats på rekordtid. Paviljongen med flera mottagningsrum var precis vad vi behövde, berättar Tina Holmberg.
Det märks tydligt att Alepraktiken trots sin snabba förändringsresa nått alla högt ställda mål. Stämningen är på topp när Tina visar runt lokaltidningen i lokalerna.
– Personligen har det aldrig varit så kul att gå till jobbet som nu. Trots att det är många som är nya känns det redan som att vi alltid har jobbat ihop. Att vi dessutom har klarat av att skapa Alepraktiken under rådande pandemi är bara att applådera. Personalen har varit enastående, berömmer Tina Holmberg.
Alepraktiken har ett komplett utbud, men förutom alla fysiska mottagningar är den digitala utvecklingen det som Tina vill framhålla mest.
– Via ptj24 på vår hemsida kan våra listade patienter alltid få svar på en fråga. Skriver du på kvällen kommer någon av läkarna att svara dig på morgonen. Under dagtid ska vi vara ännu snabbare att svara på chatten. Det innebär färre samtal till vårdcentralen, vilket ger läkarna mer tid för patienterna som kommer hit.
Vilken är den främsta fördelen med att vara en större verksamhet?
– Det finns mycket positivt. Med ett större patientunderlag har vi framför allt muskler att ge god vård. Det finns alltid en back up om någon blir sjuk, svarar Tina Holmberg.
Pandemin har utmanat primärvården på många olika sätt, men bekämpningen har varit framgångsrik lokalt och fortfarande har inga fall rapporterats från äldreboenden i Ale. Tina lyfter fram den tidiga samverkan som uppstod mellan vårdcentralerna och Ale kommun.
– Vi kom igång tidigt och med regelbundna möten har vi kunnat hjälpa varandra. Ale kommun tog många kloka initiativ, inte minst när det gäller tillverkning av skyddsutrustning, säger Tina Holmberg
Privat vårdcentral som lyder under Praktikertjänst.
Antal listade patienter: ca 9300.
10 läkare, varav 5 specialister
10 sköterskor
4 psykologer
6 administratörer
Utbud: Komplett vårdcentral med eget lab. Familjecentral, mödravårdscentral, barnavårdscentral, diabetesmottagning, vaccinationsmottagning, astma/kol-mottagning och samtalsmottagning med SIMBA-psykolog.