Västtrafik har gjort det igen. De har gett oss en tidtabell utan någon större positiv skillnad. Men viktigast är att buss 412 lyser med sin frånvaro och i ett led av detta blir klyftan mellan orterna i Ale kommun större. Våren 2019 presenterade Västtrafik det nya kollektivtrafik upplägget i Ale, detta medförde en lång period med stora protester. Protest gruppen “Rädda vår buss” skapades och har i dagsläget över 600 medlemmar. Det gjordes en namninsamling med över 500 underskrifter som lämnades över till Västtrafik sommaren 2019. Hösten 2019 var jag på ett möte med Västtrafiks VD Lars Backström där jag lyfte upp problematiken med borttagandet av linjen samt så var jag mycket kritiskt till Västtrafiks hantering av ärendet, då det spreds väldigt mycket felaktig information från deras sida samt något som såg ut som en splittring mellan Västtrafik och kommunen.
Nu har de nya tidtabellerna kommit och jag ställer mig frågan “Var är spåren från allt vårt kämpande?” Så som det ser ut har Västtrafik struntat i det helt och hållet, behandlat oss som luft. Men varför är detta så fel för ett företag? Västtrafik är ett företag som ägs av Västra Götalandsregionen och finansieras till 50 procent av skattemedel. Vi, vårt samhälle är även i beroendeställning till Västtrafik, vårt moderna samhälle skulle kollapsa utan Västtrafik och kollektivtrafiken. Därför anser jag att de har en extra stor skyldighet att respektera och lyssna på oss, deras kunder och finansiering.
Men är Västtrafik de enda i detta spelet som har stort inflytande? Var är våra folkvalda politiker och spåren av att de har kämpat för oss? De syns inte, detta betyder nödvändigtvis inte att det har struntat i oss men det är så det ser ut. De har rättigheter att vara nöjda nu när Alependeln har fått ett lite högre resande på grund av tvång samt att deras tätorter är attraktivare än någonsin när det kör runt tomma bussar hela tiden. Men skenet kan bedra.
Viktor Gustafsson
Skapare av Facebookgruppen “Rädda vår buss”