Coronapandemin fortsätter. Smittan finns överallt i samhället. Så också på förskola, skola och fritidshem. Vården har utsatts för extrem arbetsbelastning under den här tiden. Ända sedan corona gjorde sitt intrång i vår värld har det dagligen rapporterats om hur vårdpersonal jobbat under extrem press med tuffa arbetspass och övertidsarbete. Men för en kort stund vill jag också rikta ljuset på skolan och alla människor i den här kommunen och i det här landet som ser till att Sveriges barn fortsättningsvis kan gå till en skola som, mot alla odds, hållits öppen. Kraften i ett gott samarbete har aldrig varit tydligare, men spelplanen under corona liknar inget vi tidigare varit med om.
Skolans fantastiska personal provar nytt, utmanas, prioriterar och bär ett lösningsfokus. Jag är imponerad över hur hela vår sektor vägrat ställa in, utan ställt om. Vi har och kommer bedriva undervisning i realtid så långt det bara är möjligt.
Som rektor måste jag alltid se till att vi följer de rekommendationer som finns. Det blir mitt ansvar att se till att arbetsmiljön är, trots pandemin, rimlig. För lärare är ingen undantagen yrkesgrupp och skolan är en arbetsplats och rekommendationerna gäller även här, här är Folkhälsomyndigheten väldigt tydlig. Riskbedömningar på varje arbetsplats måste göras löpande. De redan svåra samtalen har försvårats av att alla inte finns på samma fysiska plats, många jobbar hemma, möten hålls på nätet. Jag måste vara inlyssnande, proaktiv och empatisk eftersom vi människor är olika. Alla har olika sätt att hantera denna typ av kris, emotionellt. Vissa har kanske tyckt att det är ”hysteri” och alldeles för uppblåst situation medan andra har riktig reell dödsångest. Situationen kräver strategiska förändringar kring innovation, hållbarhet och ansvar. Som ledare i en stormig tid krävs ett ledarskap som går bortom finansiella nyckeltal och kortsiktiga intressen. Det är viktigare än någonsin att samordna och förtydliga hur man kan genomföra sitt arbete på bästa sätt i vår kommun, oavsett varifrån man jobbar.
Men visst, Coronaviruset har också gett oss spännande möjligheter. Under den här tiden har det skett flera års kompetensutveckling när det gäller IKT (digital kompetens i undervisning). Vi får emellanåt uppleva framtidens arbetsplats. Plötsligt har världen fått en medvetenhet hur digitaliseringen kan stödja oss på ett produktivt sätt. Tillsammans är ändå nyckelordet.
Jag avslutar med följande ord till mig själv och till alla andra tålmodiga spelare i matchen: Glöm ej att prioritera dig själv också. Förutom hygien så massor av sömn, mat och motion. Jag som ledare måste vara i god balans i tider av kris för det är då ledarskapet definieras.
Maria Sergi
Rektor Kyrkbyskolan