https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2018/06/v2418-vacc88sttrafik.jpg

DEBATT: Ale – en landsbygdsfientlig landsbygdskommun

Ale – en stark del av Göteborg. Så lyder vår kommunslogan och det är inte svårt att se hur utvecklingen av kommunen har just den inriktningen. Ale ska i det närmaste bli Göteborg och styras som om det vore Sveriges näst största stad. Alla invånare förmodas promenera till affären, ta cykeln till förskolan och åka elbuss några få minuter för att ta sig till tåget. Samhällena längst med tågrälsen ska växa och förtätas så att Ale äntligen kan bli den smala, men starka pulsåder till Göteborg som våra politiker så hett önskar.

Vår andra kommunslogan, som säger att det ska vara ”Lätt att leva” i Ale tycks däremot bara gälla en mycket liten del av invånarna. Inte helt förvånande just den del som bor längst tågrälsen. Alla vi andra, vi som bor på obskyra och för politiken okända ställen som Starrkärr, Ryd, Grunne, Sannum, Uspastorp, Verle, Sandåker och Kilanda, för oss kan det gärna vara hur svårt som helst att leva i kommunen. Vi utgör ändå inte en ”stark del av Göteborg”, utan är bara Ale-bor på landsbygd. En andra klassens medborgare.

Från den 17 juni tas buss 412 mellan Nödinge och Älvängen bort och Starrkärr blir ytterligare ett svart hål för kollektivtrafiken i Ale. Enligt Västtrafik har politikerna i landsbygdskommunen Ale nämligen varit tydliga med att det är kollektivtrafik i tätort som gäller. Den som vill åka mellan Nödinge och Älvängen ska ta tåget. Att boende i Nödinge och Älvängen redan tar tåget och att bussen fyller en helt annan funktion tycks ingen ha tänkt på.

På sin väg mellan tätorterna möjliggör bussen för boende i Grunne, Gurentorp, Ölanda och Starrkärr att ta sig till skola, arbete och fritidsaktiviteter. Utan buss står vi helt utan kollektivtrafik och som exempel kommer barnen i Gurentorp att hänvisas till en busshållplats 2,8 kilometer bort där en enda linje avgår två gånger i timmen under rusningstid för att ta dem till och från skolan. Vid andra tider på dygnet finns ingen kollektivtrafik alls.

Det är dags för våra folkvalda att vakna upp, ta ansvar för alla oss som lever i den kommun de fått förtroendet att styra och upplysa Västtrafiks trafikplanerare om att Ale är en landsbygdskommun där det ska vara lätt att leva, var man än bor.

Lina Edfeldt
Uppvuxen i Ryd, boende i Starrkärr

Mer från debatt

Kulturen sätts på undantag i Ale

Den nya politiska majoriteten vill lägga ner nämnden för Kultur och…

DEBATT: ”Mer porr i skolan”

Mäns våld mot kvinnor börjar med killars våld mot tjejer.…

Valaffischering – ett otyg

Häromveckan fick kommunfullmäktiges gruppledare information gällande affischering från valnämnden. I…

MUF: Dags för en kommunal skattesänkning

Det är dyrt att vara svensk idag. Sverige har idag…

Senaste nytt

Ale Lucia gör sig redo

Ale Lucia har ändrat inriktning under de senaste åren. Det…

Försökte stoppa rullande bil – fastnade själv i hjulhuset

Räddningstjänsten fick loss kvinnan som fastnat i hjulhuset på en…

Glädje när tomten kom till torget

Lördagen före första advent gjorde sig julen påmind. Tomten kom…

Brandstationerna håller öppet hus

Det har blivit till en tradition med öppet hus på…

Här uppförs nya bostadsrätter

Det är FB Bostad som planerar att uppföra 24 bostadsrätter…

Politisk veteran som svingar klubban

Lars Ivarsbo har varit engagerad politiker i Lilla Edets kommun…

Nolcupen står för dörren

Nolcupen har en lång och fin historia. I fjol slog…

Starkt resultat för Lilla Edets kommun

Sammantaget går nämndverksamheterna ihop, men det finns ändå avvikelser jämfört…

Höjd VA-taxa i Ale kommun

VA-taxan i Ale kommun höjs med 16 procent för alla…

Ovisst ekonomiskt läge

Ale kommun har som regel att budgetera för ett överskott…

Kraftig brand i ladugård

Under natten till torsdag, strax efter klockan 02.30, larmades polis…

Joel lyfte hem guldet 

Joel Mellomgård har länge tillbringat mycket tid på gymmet och…

Nu julpyntas Ale kommun

På söndag är det första advent och i veckan kommer…