I Alekuriren nummer 42 v.46 uttalar sig Åsa Ericson, sektorchefen för utbildning, kultur och fritid i en artikel angående att Ale backar i Lärarförbundets ranking ”Bästa skolkommun”. Hon säger bland annat ”Det är naturligtvis tråkigt att vår stora fackliga part skissar upp den här bilden trots att det var väntat.” Hybris? Nu är det så att Sverige inte kretsar kring Ale utan Ale är en del av Sverige. Bästa skolkommun är inte gjord enbart på Ale kommun utan alla Sveriges 290 kommuner rankas. Vi rankar inte enskilda skolor eller lärare, utan tittar på hur Sveriges kommuner har satsat på skolfrågor utifrån 13 kriterier. Vi har inte skissat upp någon bild här i Ale som Åsa Ericson säger men eftersom hon gläntat på Pandoras ask så kan vi ge vår bild av läget.
Under 2014 startade ett arbete kring hur flera års nedåtgående skolresultat skulle vändas bland annat genom skolöverenskommelsen och ”I Ales skolor vill vi lära mer” där drygt 120 pedagoger och skolledare deltog i arbetet. Man lade ett fokus på förskole- och skolfrågorna som inte funnits innan. I och med ett nytt fokus och arbete i kommunen kring att skolan är viktig för alla samt att det gjordes en del resursförstärkningar tillsammans med duktiga och engagerade lärare och skolledare kan vi nu se att skolresultaten går i rätt riktning. I Bästa skolkommun bekräftas detta och Ale förbättrar sin ranking på flera kriterier när det gäller skolresultat.
Ale är en tillväxtkommun och 2017 valde Ale att dra ner alla sektorers budgetar. Man gjorde ”effektiviseringsbudgetar” eller om man ska använda det rätta ordet besparingar för att få pengar för att bland annat bygga en mängd för- och grundskolor för den ökade befolkningen. Dessa besparingar gjorde att budgeterna för skolledarna i förskola och skola minskade. De fick alltså mindre pengar för att bedriva verksamheten, men hade fortfarande samma krav på att skolresultaten skulle förbättras. Besparingarna gjorde att skolledarna var tvungna att drar ner på personal för att lyckas få ihop sina budgetar. Resultatet av detta blev att färre personal ute på Ales förskolor och skolor behövde ”springa” fortare.
Bästa skolkommun visar att Ale ligger på 283:e plats när det gäller lärartäthet, alltså har Ale bara 7 kommuner runt omkring i Sverige med lägre lärartäthet. Med neddragningar och väldigt låg lärartäthet kommer sjukskrivningar som ett brev på posten och det märks i Ale som ligger på plats 257 när det gäller andelen friska lärare. Under förra året hörde vi våra politiker prata om att man satsar bra med resurser jämfört med övriga kommuner i Sverige men att pengarna inte gick hela vägen ut i klassrummen. De siffror man använde gällde 2016, alltså innan man gjorde besparingar och neddragningar. Efter besparingarna och neddragningarna 2017 har Ale rasat nästan 140 placeringar. Risken är att nästa års ranking visar att Ale faller ännu mer.
Bästa skolkommun rankar Ale på plats 266 av 290 kommuner och i hela Västra Götalands län är Ale rankade som nummer 47 av 49 kommuner. Inte särskilt smickrande. Den låga lärartätheten och sjukskrivningarna är några orsaker som gör att Ale placerar sig lågt. Om detta var ”väntat” för tjänstemännen och politikerna så borde man reagerat och agerat. Även om skolresultaten ökat de senaste åren så ligger de ändå på nedre halvan. Det tar tid att vända skolresultat till det bättre, men går snabbt att rasera. Det är med hjälp av ett långsiktigt skolutvecklingsarbete med lärares förutsättningar i fokus som avgör vilken skola Ale vill ha. Ales lärare och skolledare behöver rätt förutsättningar och en bra arbetsmiljö för att lyckas. Uttrycket ”vi är varandras arbetsmiljö” används ofta.
För Ales lärare så behövs det framförallt fler kollegor och med rätt utbildning. Allt börjar med bra lärare tillsammans!
Petra Johansson
Ordf. Lärarförbundet Ale
Fredrik Blomqvist
Huvudskyddsombud Lärarförbundet Ale