När ett gammalt samhälle skall anpassas till dagens krav bör man gå varsamt fram. Bevara en del av det gamla som kan smälta in i det nya både i byggnader och trafikmiljöer.
Stadsarkitekt Måns Werner presenterade 2008 en fantastiskt bra plan för delen mellan den då blivande trafikstationen och Repslagarvägen (Netto). Den planen byggde på några olika alternativ runt trafikstationen med service, samlingslokaler, bibliotek etc. Ett alternativ var att den blå kyrkan skulle flyttas till Gustavas plats för att ICA skulle få expansionsutrymme på kyrk- och LaPlaza tomten. Ett annat förslag var att om kyrkan låg kvar kunde ICA använda Älvbodentomten och hela LaPlazatomten.
Norr om ICA Älvboden vid Ängen och utefter affärsgatan var planerat bostäder och butiker. Detta förslaget applåderades av mötesdeltagarna. Det hade givit en balans i samhället när man senare byggde Netto och Coophuset. Fråga: Vart tog Måns Werners förslag vägen? Det var ett mycket väl genomtänkt förslag.
Jarl Karlssons förklaring av att ICA flyttade långt bort i periferin var att ICA ville det själva. Jag tror inte på den förklaringen, det beror på hur frågan ställs. Hade man istället sagt att Älvboden byggdes 1973 är omodernt och slitet, men vi erbjuder möjligheter till mer tomtmark i anslutning till Älvboden för att bygga en ny ändamålsenlig butik så tror jag de hade valt det alternativet. Då hade Älvängen blivit ett samhälle nära service.
I Alekuriren nummer 26 planerar och utreder stadsarkitekt Magnus Blombergsson och projektutvecklare Anna-Karin Gmoser en plan för Älvängen. Det som är mest intressant i nuläget är området runt trafikstationen, Ängen och genomfartsgatan. Där planeras bostäder, torg, parkområden och mindre butiker. Man vill få en småstadskänsla. Det låter mycket bra, men för att få balans i området runt trafikstationen bör man få till en dagligvaruhandel, inte en servicebutik. Med den invånarutveckling som Älvängen får finns det utrymme för en fjärde livsmedelsbutik som kan ge service till de som är bosatta i södra delen av Älvängen. En småstad utan dagligvaruhandel kan lätt bli en sovstad som har långt till butiken.
Jarl Karlsson är den enda som har svarat på mina frågor och även om han inte svarat på dem så har han förklarat och försvarat varför det blivit som det blivit. Men jag skulle gärna vilja att någon av de som satt vid podiet vid det stormiga mötet i Folkets hus kryper fram och förklarar vad det var som var så bra med 195 cm breda parkeringsfickor och en lyktstolpe som hindrar överhängsparkering samt de lika breda handikappsparkeringarna där man måste stoppa trafiken när en handikappad skall lämna sin bil.
Ligger det pengar kvar som kan användas till att bygga om det till rätt standard eller ingår det i visionen 2050?
Kjell-Åke Kjellberg