Ale är känt för sitt starka föreningsliv. Varje dag, året runt finns ett stort engagemang. Det tvättas västar, planeras verksamhet och arrangeras tävlingar. På helgerna står föräldrar i kiosker och säljer godis, kaffe och bullar. Tränare, lagledare och funktionärer inom allt från taekwondo till ridsport lägger otaliga timmar på att hjälpa barn och unga att växa, utvecklas och känna delaktighet. Det är oglamouröst, men just därför så värdefullt. I vardagen byggs stolthet, gemenskap och trygghet. Eldsjälarna är vår tids superhjältar.
I kommuner som fungerar riktigt bra är föreningslivet en självklar hörnsten. Ale kommunen är en partner som stöttar och möjliggör utan att lägga sig i det föreningslivet gör bäst. Att stötta ekonomiskt är en sak. Att ha en bra och enkel dialog en annan. Vi behöver förstå utmaningar och möjligheter för att tillsammans hitta långsiktiga och bra lösningar, oavsett om det handlar om halltider, skötsel eller andra förutsättningar. Med gemensamma krafter kan vi investera både i folkhälsa och framtid. De politikerarvoden som togs bort 2022, omvandlades till höjda föreningsbidrag. Med ett ökat politiskt engagemang och ekonomiskt stöd ser vi nu fyra år senare, fler barn och unga i kulturskolan, fler aktiva i föreningarna och ett bredare föreningsutbud.
Föreningslivets starka vilja och engagemang skapar grogrund och förutsättningar för såväl individuella som lagmässiga framgångar. Genom åren har aktiva i Ale tagit hem en rad medaljer och utmärkelser, vunnit seriesegrar och tävlingar. Framgång föder framgång och bidrar till tydligare föredömen och förebilder i vårt samhälle. Ales geografiska läge och natur bidrar utöver välskötta föreningar och anläggningar till såväl nationella som internationella tävlingar, arrangemang och utmärkelser. Föreningslivet sätter Ale på kartan.
Ett starkt föreningsliv handlar om så mycket mer än hälsa, aktiviteter och medaljer. Här möts människor med olika bakgrund, man utvecklar relationer och finner samhörighet. Gemenskap skapar trygghet. Det formar ett samhälle där vi vill leva och låta våra barn växa upp.
Ale är på rätt väg.
Henrik Fogelklou (M)
kommunstyrelsens ordförande