Varje år produceras över 3 000 000 sidor bostadsbeskrivningar och minst lika många sidor intagsmaterial på Fastighetsbyrån.
– Vi skulle gissa på att andra stora företag har liknande siffror säger Anton Södersten, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Ale. Miljöpåverkan sker vid utvinning och tillverkning av råvaran till pappret, vid tryckprocessen och hur materialet distribueras till kontor och kunder.
Mäklarbranschen har idag en stor påverkan på miljö och klimat genom flera aspekter. Anton Södersten, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån, berättar att de två största miljöbovarna för dagens fastighetsmäklare är pappersförbrukning och koldioxidutsläpp genom bilkörning.
– På visningar idag är det standard att varje spekulant skall få ett prospekt, oavsett om de är intresserade eller inte. Detta tror vi resulterar i att fler prospekt än nödvändigt delas ut och att många blir liggandes eller slängda efter visningen. Vi har sedan 2017 börjat använda oss av digitala bostadsbeskrivningar för att minska svinnet, fortsätter Anton Södersten.
Vidare berättar Anton att fastighetsmäklare har fastighetsmäklarlagen att följa och tyvärr tillåter inte den digitalisering i alla delar av arbetet, vilket leder till att pappersutskrifter måste användas.
– Trots detta utgångsläge kan vi välja att vara miljösmarta och gör alla våra utskrifter dubbelsidiga, då förbrukar vi hälften av pappret gentemot vad vi annars hade gjort. Det är ett litet steg för företag, men resulterar i en stor skillnad för miljö och klimat. Vi är hoppfulla till att fastighetsmäklarlagen i framtiden kommer att ändras och bli digitaliserad. Dock är det tillåtet att avtal vid försäljning av nyproducerade bostäder är digitala och signeras med Mobilt Bank-ID, säger han.
Bilberoende
Den andra stora miljöboven för många fastighetsmäklare är de koldioxidutsläpp som blir genom bilkörning. Ett vanligt år kör jag och mina kollegor i genomsnitt ca 1500 mil i tjänst.
– Det är svårt för oss att göra en markant minskning, eftersom kommunen är så stor. En vanlig dag för mig är till exempel att starta dagen med ett möte i Skepplanda för att sedan åka till Nol för nästa möte och innan det är dags för lunch och arbete på kontoret har jag en visning i Bohus. Dessa långa avstånd och landsbygden gör det omöjligt för oss att använda cykel och att åka kollektivt är svårt, eftersom vi måste vara flexibla och anpassa oss efter kunderna.
Små steg
Patrik Andersson, franchisetagare på Fastighetsbyrån Ale, förtydligar dock att företagare oavsett bransch kan ta små steg som i längden resulterar i en stor skillnad för miljö och klimat. Bland annat kan vi se till att mäklaren som ska ut i ett område kombinerar visning med kundmöte, och passar på att ta bort och sätta upp till salu skyltar. På så vis undviker vi onödig bilkörning och transportsträckor. Vi försöker även att samåka så mycket som det går.
Fastighetsbyrån Ale har miljö och klimat som två hjärtefrågor.
– Vi har börjat i små steg, men har stora visioner och vill vara ledande i digitaliseringen av fastighetsmäklarbranschen. I Sverige är det en hög mognadsgrad för nyttjande av digitala tjänster och vi ser stora möjligheter att göra vårt arbete ännu mer miljö- och klimatsmart, avslutar Patrik Andersson.