ALE. Snowboardtävlingen Ale Invite 2016 direktsändes i Sveriges television.
14 000 uppgavs ha sett arrangemanget på plats, där delar av världseliten deltog.
Någon uppföljning 2017 blir det däremot inte – och orsakerna är flera.
Ale.se uppger att beslutet att snowboardtävlingen 2017 ställs in beror på svårigheterna att få världseliten på plats eftersom det pågår ett OS-kval hela vintern. Kevin Bäckström, medarrangör och eventets frontfigur, menar att det också finns en ekonomisk sida.
– Vi har fått besked om att Ale kommun inte vill stå som ensam huvudarrangör längre. Det blev helt enkelt för dyrt, säger han.
Ale Invite var tänkt som ett treårsprojekt, men avbryts efter två år.
– Vi tänkte aldrig på OS-kvalet när vi började planera. Med tanke på hur positivt eventet har utvecklats vill vi inte köra ett mellanår, utan kör vi så ska hela världseliten vara på plats. I vinter blir det mycket tävlingar, särskilt med tanke på OS-kvalet, vilket gör att vi bedömer det som oerhört svårt att locka hit de allra främsta. När vi dessutom inte kan räkna med samma ekonomiska stöd från Ale kommun är det bättre att avstå, säger Kevin Bäckström.
Slutnotan för Ale Invite 2016 är ett halvår efter arrangemanget fortfarande inte summerad.
Totalt kostade eventet cirka 3,8 miljoner, varav kommunens del kommer att landa på runt 3 miljoner kronor. Dubbelt så mycket som budgeterat.
– Det handlar inte om att kostnaderna har skenat, utan det är de budgeterade intäkterna som har uteblivit. Vi anser ändå att vi har fått valuta för pengarna. Den massmediala uppmärksamheten var maximal och vi kommer att ge Ale Invite en rejäl chans 2018, men då vill vi ha ett annat upplägg på arrangörsskapet, säger kommunchef Björn Järbur som menar att ekonomin inte har spelat någon avgörande roll i beslutet att ställa in Ale Invite 2017.
– Nej, det viktigaste skälet är att vi inte kan få hit de bästa åkarna nästa år. Sedan har vi tidigt sagt att vi inte kan fortsätta driva projektet på samma sätt som de två första åren. Ale kommun kan tänka sig att vara huvudsponsor, men inte huvudarrangör och ensam risktagare. Det krävs en mer van arrangör för att bygga läktare, organisera mattält med servering och så vidare, säger han.
Alebackens eldsjälar har utgjort kärnan i förverkligandet av arrangemanget och känslorna var delade när beskedet om att ställa in Ale Invite kom.
– Det har varit en minst sagt tuff utmaning med tanke på vädret och osäkerheten kring snön. Den biten blir det skönt att slippa och frugan därhemma blir nog väldigt glad. Samtidigt har det varit en häftig upplevelse att genomföra ett event som enligt många bedömare ska vara omöjligt att klara av. Vi har satt Ale och hela backen på kartan. Det känner jag en stolthet över, säger Alebackens John Stjerna och fortsätter:
– Det blir nog skönt för föreningen med ett sabbatsår och jag är inte jätteförvånad över beskedet. Det har varit svårt att lösa finansieringen på ett bra sätt. Oavsett har Ale Invite varit väldigt positivt för backen. Vi har fått en nedfart till, ett utbyggt snösystem, en pulkabacke och mängder av erfarenheter.
Containrarna som var grunden för årets stora hopp ska nu monteras ned, inte heller det är en gratishistoria.
– Nej, de ägs av Ale kommun och ska efter nedmontering flyttas till en anvisad plats. Det går väl på runt 30 000 kronor, men de kan omöjligt stå kvar. De skämmer ut både backen och kommunen, säger John Stjerna.
Ale Invite har haft en bred politisk förankring och Kommunstyrelsens ordförande och vice ordförande Paula Örn (S) och Mikael Berglund (M) säger i en gemensam kommentar:
– Det har varit två fantastiska tävlingar och vi kör gärna igen 2018 om förutsättningarna är de rätta.
Arkivbilder Ale Invite 2016: Allan Karlsson
Snowboardåkarna Kevin Bäckström och Tor Lundström har under 2015 och 2016 bjudit in världseliten till Big Air-tävlingen Ale Invite i Alebacken. Ale kommun har varit huvudarrangör med Monster Energy, Betsafe och Kopparberg som tyngsta partners. Första året lockade eventet 9 000 åskådare, 2016 räknades 13 800 besökare in. Dessutom direktsändes hela tävlingen i Sveriges television. Ale kommun har motiverat eventet som en offensiv marknadsföringsaktivitet. Kritiken har riktats mot ekonomisk osäkerhet och för att arrangera tillsammans med moraliskt mindre lämpliga partners.