Ända sedan Kenny gick i förskoleklass har Felicia Chatkowski fått kämpa för att han ska få en fungerade vardag.
– Kenny är diagnostiserad med grav ADHD och han är därmed i behov av struktur. Han behöver specialpedagoger som ger honom extra stöd, men av ekonomiska anledningar togs det bort och han blev direkt den jobbiga ungen i klassen, berättar hon.
För två år sedan flyttade Felicia från Göteborg till Göta i Lilla Edets kommun tillsammans med sina två söner.
– Jag hade höga förhoppningar. Vi kom till en ny plats där ingen kände Kenny. Vi hade en god chans att bygga något från grunden och se till att han får den hjälp han behöver, säger hon.
Och allt började bra enligt Felicia. Mötena med skolledningen på Fuxernaskolan var positiva och Kenny trivdes i sin specialklass.
– Vi hade en god kontakt från start och vi blev lovade att de skulle göra allt för att Kenny skulle få en bra skolgång. Han började i en mindre klass som heter ”Studion”, berättar hon och fortsätter:
– Vi har haft återkommande möten med BUP (Barn- och ungdomspsykiatri), socialtjänsten och skolan. Vi tog fram en plan för Kenny så att han ska klara skolan, men den har inte efterföljts.
Under de två senaste månaderna har läget förändrats till det sämre, menar Felicia. Kenny, som vanligtvis ska vara i skolan i fem timmar, har vid ett flertal tillfällen skickats hem redan efter två.
– De skickar hem honom och hävdar att han ”har arbetat bra”. Jag blir inte informerad att Kenny har fått gå hem och vems ansvar hamnar det på då, mitt eller skolans? Sedan får jag information att han ligger efter i flera ämnen och inte uppfyller kraven. Enligt mig är det något som inte stämmer. Kenny har också berättat att han har fri tillgång till sin mobiltelefon under lektionerna och att han får arbeta lite som han vill. Man kan inte ge honom fritt spelrum, säger hon.
Felicia har ansökt om att Kenny ska få byta skola – men hon fått flera avslag.
– Jag vill att han ska gå på en skola som anpassar sig efter Kennys behov, med specialinriktad personal som till exempel Magelungen i Göteborg som jag har sökt till, men fått avslag gång på gång. Socialtjänsten menar att det är upp till skolan att avgöra om Kenny ska få en plats där medan skolan hävdar att man måste gå via socialtjänsten. De säger två olika saker och jag vet inte vad jag ska göra nu, säger hon och avslutar:
– Till hösten ska Kenny börja på högstadiet och som det ser ut nu kommer han inte att kunna gå ut nian. Jag är orolig för hans framtid och det är tragiskt att barn som är i behov av särskilt stöd inte får hjälpen de har rätt till.
Anders Nordgren, verksamhetschef för grundskola i Lilla Edet:
– Jag kan inte kommentera det enskilda fallet mer än att vi känner till synpunkterna från vårdnadshavaren och tar till oss dem.
Hur arbetar ni överlag med elever som behöver särskilt stöd i skolan?
– Det är noggrant reglerat i skollagen. Vi utreder barnens behov och ska därefter se till att tillhandahålla stöd utifrån konstaterat behov. Det är individuellt vilket stöd ett barn får. I utredningen är lärare, vårdnadshavare och elevhälsan viktiga. Sedan är det rektorn som beslutar vilka insatser som ska göras.
Han menar att det från kommunens sida inte är möjligt att neka någon från att välja en skola.
– Vi har ett fritt skolval i Sverige och vi varken kan eller vill neka någon att byta skola. Det är upp till den aktuella skolan att avgöra om de har en tillgänglig plats. Däremot kan vi inte erbjuda eleven skolskjuts om man nyttjar det fria skolvalet, utan då är det upp till vårdnadshavaren att lösa.