För fem år sedan invigdes Bana Väg i Väst.
En ny dubbelspårig järnväg och motorväg mellan Göteborg och Trollhättan.
Skredrisken längs Göta älv gör att Trafikverket snart lanserar nästa stora infrastrukturprojekt Bana Väg i Öst.
En pressträff är planerad till måndag. Trafikverket miljardrullning i BanaVäg i Väst för knappt 14 miljarder kan visa sig vara en kraftig felsatsning. Redan om fem år kan pendeltåget få en helt ny sträckning till skogs genom naturreservat i såväl Risveden som Vättlefjäll.
Det var på fredagen som nyheten läckte ut. Trafikverket har informerat de berörda kommunerna, Göteborg, Ale, Lilla Edet och Trollhättan om att den tämligen nya järnvägen och motorvägen delvis måste dras om. Skredrisken längs Göta älv har analyserats noga av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och en fram till idag hemligstämplad rapport avslöjar att Göteborgs viktigaste vattentäkt är allvarligt hotad.
Ett eventuellt skred vid något av de förorenade industriområdena i till exempel Älvängen skulle få förödande konsekvenser. Den ökade trafiken på både väg och järnväg har stärkt hotbilden.
– Så är det. Alependelns popularitet har ökat belastning kraftigt och vill det sig illa skulle pendeltåget, om inget görs snart, snabbt kunna förvandlas till världens längsta u-båt. Järnvägen måste dras om i ett ostligare läge, säger en tjänsteman på Trafikverket som vill vara anonym till måndagens presskonferens.
Den nya sträckningen som Trafikverket nu har föreslagit kommunerna har ett ostligare läge och arbetsnamnet för projektet kallas passande nog BanaVäg i Öst. Det betyder kortfattat att järnvägen kommer att få en sträckning över Angeredsbergen med en första station i en tunnel under Surtesjön. Övriga stopp vid Jennylund, Vimmersjön, Starrkärr, Skepplanda, Tingberg (Lödöse) och Nygård precis som idag.
– Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Det här ostligare alternativet tog jag strid för i 20 år, men tvingades ge mig för de som ansåg sig vara bättre vetande. Nu sitter vi här med Svarte Petter. Som tur är får Trafikverket och staten ta notan, indirekt är det ändå skattebetalarna så visst har det minst sagt spårat ur, säger Jan A Pressfeldt (AD), ensam politiker om att vilja uttala sig i ärendet.
Det är ett stort hemlighetsmakeri bakom projektet och fram till måndagen är det uppenbart att politiken i övrigt har en överenskommelse om att ha locket på. Lokaltidningen söker kommentarer och kommer att uppdatera texten under dagen.
En som däremot redan rasar över förslaget är Naturskyddsföreningens Pelle Dalberg.
– Det är en fullständig miljökatastrof. Områdena som ska bebyggas med väg och järnväg är i mina ögon helt unika. Stora naturvärden går förlorade för att människor ska åka tåg till några få stationer dit de egentligen inte vill åka. Vem vill till Göteborg eller Trollhättan när man bor i sköna gröna Ale? Enligt min bedömning vore det klokare att utreda möjligheten med en linbana mellan Göteborg och Ales fem pendelstationer, säger Dalberg i en kommentar.
Per-Anders Klöversjö
perra@alekuriren.se
Kristoffer Stiller
kristoffer@alekuriren.se
Jonas Andersson
jonas@alekuriren.se