BanaVäg i Öst kan bli verklighet

– Skredrisken tvingar staten att tänka om

För fem år sedan invigdes Bana Väg i Väst.
En ny dubbelspårig järnväg och motorväg mellan Göteborg och Trollhättan.
Skredrisken längs Göta älv gör att Trafikverket snart lanserar nästa stora infrastrukturprojekt Bana Väg i Öst.

En pressträff är planerad till måndag. Trafikverket miljardrullning i BanaVäg i Väst för knappt 14 miljarder kan visa sig vara en kraftig felsatsning. Redan om fem år kan pendeltåget få en helt ny sträckning till skogs genom naturreservat i såväl Risveden som Vättlefjäll.

Det var på fredagen som nyheten läckte ut. Trafikverket har informerat de berörda kommunerna, Göteborg, Ale, Lilla Edet och Trollhättan om att den tämligen nya järnvägen och motorvägen delvis måste dras om. Skredrisken längs Göta älv har analyserats noga av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och en fram till idag hemligstämplad rapport avslöjar att Göteborgs viktigaste vattentäkt är allvarligt hotad.

Ett eventuellt skred vid något av de förorenade industriområdena i till exempel Älvängen skulle få förödande konsekvenser. Den ökade trafiken på både väg och järnväg har stärkt hotbilden.

– Så är det. Alependelns popularitet har ökat belastning kraftigt och vill det sig illa skulle pendeltåget, om inget görs snart, snabbt kunna förvandlas till världens längsta u-båt. Järnvägen måste dras om i ett ostligare läge, säger en tjänsteman på Trafikverket som vill vara anonym till måndagens presskonferens.

Den nya sträckningen som Trafikverket nu har föreslagit kommunerna har ett ostligare läge och arbetsnamnet för projektet kallas passande nog BanaVäg i Öst. Det betyder kortfattat att järnvägen kommer att få en sträckning över Angeredsbergen med en första station i en tunnel under Surtesjön. Övriga stopp vid Jennylund, Vimmersjön, Starrkärr, Skepplanda, Tingberg (Lödöse) och Nygård precis som idag.

– Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Det här ostligare alternativet tog jag strid för i 20 år, men tvingades ge mig för de som ansåg sig vara bättre vetande. Nu sitter vi här med Svarte Petter. Som tur är får Trafikverket och staten ta notan, indirekt är det ändå skattebetalarna så visst har det minst sagt spårat ur, säger Jan A Pressfeldt (AD), ensam politiker om att vilja uttala sig i ärendet.

Det är ett stort hemlighetsmakeri bakom projektet och fram till måndagen är det uppenbart att politiken i övrigt har en överenskommelse om att ha locket på. Lokaltidningen söker kommentarer och kommer att uppdatera texten under dagen.

En som däremot redan rasar över förslaget är Naturskyddsföreningens Pelle Dalberg.

– Det är en fullständig miljökatastrof. Områdena som ska bebyggas med väg och järnväg är i mina ögon helt unika. Stora naturvärden går förlorade för att människor ska åka tåg till några få stationer dit de egentligen inte vill åka. Vem vill till Göteborg eller Trollhättan när man bor i sköna gröna Ale? Enligt min bedömning vore det klokare att utreda möjligheten med en linbana mellan Göteborg och Ales fem pendelstationer, säger Dalberg i en kommentar.

Per-Anders Klöversjö 
perra@alekuriren.se 

Kristoffer Stiller
kristoffer@alekuriren.se

Jonas Andersson
jonas@alekuriren.se

Mer från händelser

Bil rammade räcke

Det var strax före halv elva som en bil med två personer körde rakt in i räcket som skiljer bussfickan…

Totalstopp på Jordfallsbron

Den ena klaffen på Jordfallsbron fastnade vid tvåtiden på torsdageftermiddagen, vilket innebar att det inte gick att ta sig över…

Snipa på grund i Nödinge

Det var två unga killar som på måndagskvällen hörde rop på hjälp och upptäckte att en snipa hade gått på…

Bröt sig in i bostad

Det var strax före klockan tre under natten till fredagen som en kvinna upptäckte att två okända män hade tagit…


Senaste nytt

Stekhett derby väntar

2016 var senast Ale IBF och Surte IS IBK ställdes mot varandra. Nu är det dags igen och lokaltidningen har…

Ny broförbindelse diskuteras

I Ale kommun pågår arbetet med en ny översiktsplan. Den ska i grova drag ange hur den fysiska samhällsutvecklingen är…

Bilar kan vi, men vägar?

Bilen är idag en självklarhet, inte minst för familjen som ska lämna, hämta, handla och hälsa på i sin omgivning.…

Medborgarnära dialog om trygghet

Nödinge, Bohus och Surte var de orter som besöktes i torsdags. Idag (läs måndag) befinner sig delegationen i Älvängen, Alafors…

Nytt bottennapp för LNIK

Förra helgen förlorade Lödöse Nygård sin första match för säsongen och det blev en rejäl sådan mot IK Rössö. Bortamatchen…

Skön trea för Nol

Efter 0–3-förlusten mot Jonsered i tisdag åkte Nol IK till Kode på lördagen där en viktig match väntade. Båda lagen…

Storförlust för AIF

Att påstå något annat än att Ahlafors IF svarat för en jämn insats i sin comeback i division två vore…

ÄIK starkast i toppmötet

Älvängens IK stormar mot seriesegern i division 5. I lördagens hemmamatch mot tabelltrean FC Bosona-Bosna var serieledarna starkast från start,…

SBTK fixade en bortapoäng

SBTK åkte till fredagens bortamatch med en 6–0-seger mot Göta BK i ryggen. Mot Rydboholm inledde de gulsvarta starkt, men…

Padelbanan har öppnat

Det är en efterlängtad satsning i Ale som nu har blivit verklighet. På fredagsmorgonen slogs dörren upp och de första…