NÖDINGE. Den här torsdagen firas årets Fairtrade Challenge.
Ale kommun överraskade Lidl med en Fairtradetårta.
– Väldigt roligt och den ser fantastisk god ut, konstaterade butikschef Wael Jaddini.
Syftet med kampanjen Fairtrade Challenge är att sprida information om och öka konsumtionen av Fairtrademärkta produkter.
– Fairtrade Challenge är en kampanj som utmanar hela Sverige att sätta fokus på varför Fairtrade behövs och vilken skillnad det gör, säger Anders Gustavsson, kommunikatör i Ale kommun.
Förra året blev Ale kommun diplomerade som Fairtrade City. Diplomeringen innebär att kommunen engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion.
– Vi utmanade butiker, företag och enskilda personer att delta i årets stora Fairtradefika. Som en morot bestämde vi oss för att lotta ut en Fairtradetårta, berättar Anders Gustavsson.
Lotten föll på Lidl som anmält sin Fairtradefika på fairtradechallenge.se.
– En självklarhet för oss. Detta är åttonde året som Lidl är Fairtrade City-diplomerade, förklarar Wael Jaddini.
Förutom att personalen kunde glädja sig åt ett smaskigt tårtkalas bjöds även kunderna på godsaker dagen till ära.
– Vi bjuder på Fairtradefika i alla våra butiker. Dessutom har vi kampanjrabatter på våra Fairtradeprodukter, berättar Wael Jaddini.
Fairtrade är en oberoende certifiering med uttalat mål att motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft – med syfte att skapa förändring och utveckling.