Vi fortsätter att grotta ner oss i arkivet och där hittar vi återinvigningen av Älvängens järnvägsstation som ägde rum för 13 år sedan.
Totalt samlades 800 personer för att uppleva tågtrafikens pånyttfödelse i Älvängen och Ale.
– Jättekul att så många ville uppmärksamma det här. Det känns helt fantastiskt och jag vill rikta ett stort tack till alla, särskilt arrangörerna bakom den här dagen, sa kommunstyrelsens ordförande Inga-Lill Andersson (S).
250 personer tog Bergsslagernas ångloksdrivna veterantåg från Surtes, Bohus och Nols gamla stationer till Älvängen. När Västtrafiks ordförande, Leif Blomqvist klippte det blågula bandet stormades veterantåget av 500 personer som ville följa med till Göteborg och hämta ”hem” det moderna Regina-tåget som skulle trafikera sträckan.
– Tåg har en enorm dragningskraft. Det har kommit folk ända från Helsingborg för att åka med ångloket. Jag tror intresset inte är tillfälligt, utan tåget kommer att öka antalet resande med kollektivtrafik, sa kommunalrådet Leif Gustafsson (M).
Lars-Gunnar Wallin från Älvängen tillhörde skaran som gladde sig åt tågets återkomst. Han var nämligen en av resenärerna som 1970 besviket konstaterade att tågen slutat gå.
– Det här känns nästan för bra för att vara sant, sa han.
Åtta år efter att järnvägsstationen återinvigdes stod det nya resecentrumet på plats i Älvängen.
I dag finns det även pendelstationer i Surte, Bohus, Nödinge och Nol.
Arkivbilder: Allan Karlsson.