ALE. För tio år sedan blev ord till handling och långt över tio års planering var till ända. E45 skulle byggas ut till en fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan.
I paketet på 4 miljarder ingick också en dubbelspårig järnväg och fem pendelstationer.
Det var infrastrukturministern Åsa Torstensson (C), tillsammans med generaldirektörerna på Vägverket och Banverket, som satte det första spadtaget för byggnationen av en utbyggd infrastruktur mellan Göteborg och Trollhättan för tio år sedan.
– Vi binder ihop flera olika regioner, Göteborg och Dalsland till exempel. Vi ser till att skapa förutsättningar för flera olika transportslag att samverka bättre. Med en utbyggd järnväg kan godstrafiken öka där, vilket gör att vi kan få en miljövänligare transportkedja. Tillväxten kan med bättre och effektiva transporter fortsätta öka och därmed även arbetstillfällena, sa Torstensson.
För den tidigare stadsarkitekten i Ale, Bert Andersson, hade det varit 13 år av planering.
– Nu börjar den synliga delen av arbetet och det känns bra att utbyggnaden startar på riktigt, sa han.
Det var idel lovord från Ales kommunalråd Jarl Karlsson (S) som njöt i solskenet.
– Med väg- och järnvägsutbyggnaden går Ale in i en ny epok. Vi ser möjligheter till en bättre och säkrare trafikmiljö, en utbyggd kollektivtrafik med fem pendeltågsstationer, attraktiva boendemiljöer för fler invånare, bättre förutsättningar för våra befintliga företag att fortsätta utvecklas och en förhöjd attraktivitet för nyetablerare, påtalade han.
I ett första skede byggdes en provsträcka på 450 meter för järnvägen i Nödinge. Sedan var det dags för etapp 1 mellan Nol och Nödinge. Totalt bestod projektet av 13 delsträckor mellan Agnesberg och Trollhättan och vid den här tidpunkten var planen att allt skulle stå klart fem år senare, vilket det också gjorde.
2012 invigdes den nya väg- och järnvägen och Ale har sedan dess blivit en attraktivare kommun att bosätta sig i. Allt fler väljer att flytta hit från Göteborgsområdet och kommunikationsmöjligheterna en stor anledning till det.
– Utan den nya väg- och järnvägen så hade nog inte Ale varit ett alternativ. Det är lätt att ta sig in till stan om vi vill åka dit, säger Kristoffer Andreasson som flyttade från Kärra till Nödinge i februari.
Morgan Wester, Trafikverkets tidigare projektledare i Ale, var med under hela processen och han är i dag inte lika positiv till den nya väg- och järnvägen.
– Det var lite jobbigt. Bygget gick lite för fort. Det blev stressat och det märker man av i dag. Det fanns inte tillräckligt med personal utan man fick ta in många konsulter. Jag har haft hand om skötseln av den här vägen och vi märker att den inte blev riktigt bra, det är mycket bansjukdomar i dag, säger han.
Foto: Allan Karlsson.