STARRKÄRR. Kollektivtrafiken var ett hett omdebatterat ämne på torsdagens ortsutvecklingsmöte i Starrkärr. Både Västtrafik och Nobina hade representanter på plats för att svara på frågor från upprörda åhörare.
Drygt 90 personer hade tagit sig till Starrkärrs bygdegård på torsdagskvällen för att ta del av vårens ortsutvecklingsmöte. På schemat stod ett ämne som har rört upp mycket känslor bland ortsborna: kollektivtrafiken. Anledningen är att Västtrafik har upphandlat ett nytt trafikavtal och då valt att i samråd med Ale kommun justera linjenätet. Det innebär i sin tur att linje 412, som går mellan Nödinge – via Starrkärr– och Älvängen försvinner efter 17 juni.
– Ale kommun har varit väldigt tydliga med att det ska vara mer fokus på tätortstrafik och mindre tomkörning på landsbygden. För att använda pengarna på ett så bra sätt som möjligt i hela Västra Götaland kan vi inte köra busstrafik som går parallellt med tågen – vi kör en del busstrafik parallellt med tåg där det är kapacitetsbrist på sträckan, säger Felix Stööp Lindgren från Västtrafik.
Läs kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglunds (M) svar här: ”Väldigt märkligt”
– Behovet av buss 412 är stort under morgontimmarna och någon timme på eftermiddagen, men ser man över hela perioden som 412 kör är resandet väldigt lågt. Kommunen har därför valt att fokusera på att mata folk ner till sina tågstationer, fortsätter Håkan Pettersson från Nobina.
I stället för buss 412 kommer resenärerna att hänvisas till linje 414. De två busshållplatserna vid Starrkärr kyrka och skolan kommer att försvinna. Hädanefter kommer den närmaste hållplatsen att vara Skattegården, meddelade Håkan Pettersson.
– Om kommunen inte lyckas få till en vändplats vid antingen kyrkan eller skolan. Vi jobbar på det, säger han.
Åhörarnas invändningar mot beslutet kretsade kring att utbudet minskas. Bland annat kommer det inte att gå någon buss från Starrkärr på helgerna, under kvällarna efter klockan 18.11 eller sommaren. Då kommer det att finnas tio anropsstyrda turer mellan 1 juli till 16 augusti.
Läs också: DEBATT: ”Ale – en landsbygdsfientlig landsbygdskommun”
– 414 kommer att gå under morgonen och dagen, men problemet är efter klockan 18. Ser kommunen att det finns ett behov av att köpa till trafik på sena kvällar blir det en fråga om ett extra tillköp – att det helt enkelt ska finnas anropsstyrd trafik, säger Håkan Pettersson.
– Det är inte så att ni enbart minskar antalet turer, ni tar bort det helt. Allt försvinner. Menar ni att det är politiker och tjänstemän i Ale kommun som har beslutat att montera ner kollektivtrafiken på landet? frågar en person.
Felix Stööp Lindgren svarar:
– Ale kommun har varit involverade från första början och har varit tydliga med att de vill stärka tätortstrafiken i Älvängen och Nödinge.
Hur har ni mätt åkandet?
– Vi för statistik för vårt resande, men det är dock svårtolkat när man inte använder automatiskt kundräkningssystem och det har vi inte haft i vårt nuvarande trafikavtal i Ale. Vi har i stället använt stämplingsstatistik med uppräkning för ToGo-biljetter, säger Felix Stööp Lindgren.
En åhörare:
– Varför ska det finnas mer trafik i tätbebyggt område? Alla barn som bor på landet, ska inte de ha samma förutsättningar att träffa sina kompisar eller ta sig smidigt till skolan? frågar en person.
– Skolskjuts är ett kommunalt ansvar enligt lag. Det är alltså kommunen som ansvarar för att barnen kan ta sig till skolan, inte Västtrafik, svarar Felix Stööp Lindgren.
Flera ungdomar vädrade också sin frustration.
– 414 kommer att stanna vid Himlaskolan i Alafors, men inte gå hela vägen upp till Ahlafors Fria Skola och på kvällar, helger och sommaren kommer det inte att finnas några bussar. Jag har ett socialt liv även utanför skolan, men nu blir jag helt låst och tvingas antingen att få ta cykel eller moped, säger en ungdom.