Förtroende är a och o. Sveriges Radio och SVT toppar listan när förtroendefrågan för medierna ställs till medborgarna. Facebook ligger i botten. Gratisutdelade lokaltidningar ligger tack och lov högt upp, då de ofta är folkligt förankrade och sällan jagar lösnummerförsäljning med krigsrubriker.
Alekuriren har varit medlem i Gratistidningarnas förening sedan 1998. Det har varit en minst sagt spännande och lärorik resa. Våra medlemstidningar har gått från utskällda annonsblad som lever på något så gräsligt som reklam till att idag vara respekterade lokala nyhetstidningar med en överlägsen räckvidd. 4,6 miljoner hushåll får varje vecka en lokal gratistidning hem till sig. Våra tidningar är numera dessutom berättigade att söka flera olika statliga stöd. Det har varit räddningen för en del hårt drabbade gratistidningar.
Min personliga uppfattning är ändå att den lokala gratistidningen får akta sig för att bli beroende av statliga medel. Ett maktskifte eller klubbslag senare kan pengarna vara borta. Verksamheten ska främst bäras av den lokala marknaden och följa den utveckling som finns i spridningsområdet. Däremot kan riktade mediestöd underlätta för vissa satsningar som till exempel att göra tidningen mer tillgänglig för funktionshindrade. Det är smarta och väl motiverade bidrag.
När Gratistidingarnas förening arrangerade sin årliga branschdag i helgen bjöds vi på flera intressanta föredag. Mats Persson, seniorkonsult och specialiserad på digitaliseringens konsekvenser för marknadsföring och varumärken, pratade om vikten för företag att återskapa förtroende genom att vara lokala och visa mer mänsklighet. Han visade på undersökningar där Sveriges storbanker tappar i förtroende just nu. ”Det sker samtidigt som Handelsbanken aviserar att de planerar att stänga 180 kontor. Jag förstår att det finns ett ekonomiskt motiv, men om det sker på bekostnad av kundernas förtroende är man ute på hal is. Det är i det fysiska mötet som många företag bygger förtroende. Hur ska det gå när allt fler digitaliserar mötet?”
Förtroendet för media och de olika kanaler som finns redovisades också. Sveriges Radio och SVT ligger i topp. Lokaltidningar ligger generellt väldigt högt. Den lokala förankringen är betydelsefull. I botten ligger sociala medier, det vill säga främst Facebook.
Var vill då de stora varumärkena synas i framtiden? Frågan är inte alldeles enkel att besvara, då de tunga aktörerna både vill visa en human sida samtidigt som de vill synas där många människor är. Om sociala medier blir en fortsatt bärare av falsk propaganda, hat och mobbing – vilka av tungviktarna vill då fortsätta stötta dessa forum? Om Facebook och förtroende är helt skilda saker även i framtiden. Finns det då en framtid för dagens sociala medier?
Lokala nyhetstidningar, som Gratistidningarnas förening nu kallar sina veckoutdelade medlemstidningar, är överens om att vara en bärare av sunda demokratiska värderingar, i syfte att driva på en positiv samhällsutveckling. Vi ska också behålla en stark, folklig och mänsklig förankring lokalt.